Thisismylife.blogg.se

...........................................allt, inget och lite till.

Anatomy

Publicerad 2015-12-11 13:11:00 i Allmänt,

Helgen innan åt vi tårta från Chokladfabriken, spelade spel och såg film. Där mitt i november och under veckan efter har vi haft flera dissektioner. Har känts hemskt att skära och trasa sönder djuren, de var så fina. Samtidigt som det har varit oerhört faschinerande att få se alla organ och det är otroligt hur allting i kroppen kan fungera så pass bra som det gör. Under de här två veckorna med anatomi har vi haft föreläsningar på förmiddagarna följt av demonstration plus dissektioner på eftermiddagarna.

Första dissektionen var mink, jag skar upp buken, det var första gången jag skurit i ett djur på riktigt, minns när jag var mindre och såg på veterinärprogram tyckte jag alltid att det var så obehagligt när de skar. Vi tittade även i bröshålan, klippte upp revbenen på vardera sida och även halsen. Dagarna därefter har vi tittat en del på separata delar och skurit i en del av dem, bland annat cirkulation och respirationsorgan från får lungor, hjärta, diafragma, mediastinum, luftstrupen, bifurkation, mm, urinorgan och njurar från olika djurslag, könsorgan både honliga och hanliga, från ko och gris, juver, digestionsorgan som mage och tarmar hos enkelmagade gris och flermagade får, från foderstrupe till ändtarmen, vi har även tittat på två halvor av fårhuvud, och sista dagarna fick vi dissekera en hel gris och en hel get med päls/hår och allt kvar. Jag skar upp halsen på grisen. Under en demonstration fick vi även se när kursansvarige skar ut en kalv (5 mån dräktig ca) ur en Kossas livmoder, den var så liten men ändå så stor, tungan stack ut lite, helrosa, hade fått lite päls runt nosen, så fruktansvärt söt och fridfull. Klappade honom och kände varsamt på alla delar.

Till helgen åkte jag hem till Stockholm, på fredagagen 20/11 var jag och pappa på Toysrus och Netonnet för kusinbarnpresent och dammsugare till Bibbi, pluggade anatomi på dagen, en sväng till coop, åt tacos till middag, sedan såg vi Minionerna alla fyra, ruskigt rolig film, åt bakelser från Älvsjö. Lördag 21/11 armhävningsutmaning, minionhärmningar, Frasier allihopa efter Så Mkt Bättre med mamma, bakelser igen hihi, mamma köpte från Vetekatten. Söndag 22/11, pluggade och gick promenad i Solbergaskogen med mamma, förbi affären också, spelade kort och såg Solsidan plus Frasier hemma sedan.

Innan tentan har vi varit uppe två gånger i dissektionsrummen och avdelningen och kollat igenom allt, det har luktat mer o mer ruttet för varje gång xD fick kväljning när vi lyfte på plasten över fårmagarna och flera liter vätska låg det i, huvudet där i också. Första gången var onsdagen, sedan 23/11 dagen innan tentan med Veronica, Denise, Mikaela och Agnes, vi gick igenom alla djurslag, organ och funktioner, vi repeterade skeletten också. Det kändes hyfsat bra inför tentan även om det var nervöst. Tentan 24/11 gick helt okej, jag kände mig nöjd och klarade den så det var jätteskönt. Simmade tre gånger under veckan, härligt.
Frågade om det och alla skolans skelett var riktiga/orginal, gissa ovan :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sara

Min vardag. Mina tankar. Mitt liv. Skriver om allt, inget och lite till. För att kunna se tillbaka och minnas mer.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela