Thisismylife.blogg.se

...........................................allt, inget och lite till.

WASHINGTON D.C. - capital of the United States

Publicerad 2015-07-26 14:37:00 i Allmänt,

19/6
Tidigt på fredagsmorgonen bar det äntligen av till Arlanda med mamma, pappa och Markus på väg mot USA. Vi kom dit, checkade in. Det var ganska mycket folk, kö till väskincheckning, sedan gick vi till säkerhetskontrollen, kollade tax-free, åt frukostmacka/bulle, köpte korsordstidning, jag och pappa gick in i tre olika rum för att känna på temperaturer i olika länder, ett rum var jättekallt och ett jättevarmt, därefter gick vi alla vidare till rätt gate. Strax efter 09:40 fick vi boarda, planet var s t o r t. Långt bak satt vi och alla roade oss med spelet Lettermix som Mackan hittade, först fungerade inte min och Markus skärmar, men efter ett tag gick det, då såg jag Hallonbåtsflyktingen och norska Staying Alive, ett Solsidan-avsnitt också. Mat fick vi och jag tycker att tiden rullade på fort. Glädjen som spred sig över att äntligen få känna suget i magen på väg upp i luften, att vara på väg till USA. Vi åkte från ett 8 grader Sverige och kom fram till 30+ i USA, u n d e r b a r t. Fick se NY skyline igen från Newark airport, för tredje gången, vackert och glad över att stå på amerikansk mark igen. Allt gick smidigt med väskor och genom tull, ingen lång kö, vi tog tåget för terminalbyte till Avis biluthyrning. Där hämtade vi jättebilen, så amerikansk, högre än oss alla och när man öppnade dörren fälldes fotstöd ned. Mooooooot Washington D.C. Vägarna var som sist ganska skadade och trafikanter som tutar hej vilt, vägen var lite tråkig, men vi åkte förbi Philadelphia, coolt, och det fanns en del fina sjöar och vatten på vägen, ganska mycket grönska också. Klev ur bilen i v ä r m e n efter lite mer än halva resan, på Burger King åt vi middag och innan vi åkte vidare köpte vi frukt och en chokladbit i en affär där. Genom Baltimore och Maryland åkte vi, det var kul att få se lite mer än bara motorväg från bilen; skolområden, hus och affärer, mysiga samhällen. Runt 20:00 amerikansk tid kom vi fram till hotellet Mariott, det låg centralt och med en cool lobby, vi hade fått fel rum först så det blev ett byte innan vi kunde packa upp. Personalen var väldigt trevlig och rummen var väldigt fina med tv, kyl, sköna sängar och AC. Vi var mycket t r ö t t a och det var skönt att avsluta dagen med att få lägga sig i en bekväm säng.

20/6
Eftersom vi gick och lade oss "USA-tidigt" kvällen innan kom vi upp tidigt vid 07 morgonen därpå. Vi åt frukost från Starbucks i lobbyn. Efter frukosten gjorde vi oss i ordning och runt 10-tiden kom vi ut i värmen, runt 34 grader. Det var extremt varmt i luften, men jag tycker bara att det var skönt att slippa kylan hemma. Kraftiga moln täckte himmelen så ingen av oss hade solkräm den dagen. Vi vandrade s v e t t a n d e s till det ännu centralare området. Såg Americas Bank, Obelisken aka pinnen, ekorre i gräset på mycket nära håll, Jefferson Memorial (låga grenar på vägen dit) där statyn var inne i en byggnad med utsikt över vattnet och pinnen, fågelskådning; en med skadad vinge, canadagäss, änder, småfåglar, Franklin Memorial med vattenfall, murade stenar, statyer och text i trädgård, (mitt favoritcitat där: "I have seen war. I have seen war on land and on sea. I have seen blood running from the wounded. I have seen men coughing out their gassed lungs. I have seen the dead in the mud. I have seen cities destroyed.. I have seen children starving. I have seen the agony of mothers and wives. I hate war.") Lincolns Memorial såg vi också, en staty där han sitter i en stol och utsikt över reflektion poolen och Obelisken, vi lunchade i skuggan, innan vi gick vidare till Vietnam Memorial med namn och en del bilder, lämnade föremål, blommor etc. Till sist såg vi Einstein Memorial utanför ett universitet. Därefter tog vi taxi till rymd- och flygmuseumet, de hade en Hawaiidel (bilder, flyghistoria), planeter, Apollo, dräkter, flygplan och rymdfarkoster. Hem till hotellet, duscha, byta om och kolla bilder, mammas Lincolnbilder hade en gul ruta runt hans statyhuvud xD Bränt oss hade vi gjort också, solen kom framåt dagen och temperaturen bara steg :P Runt 18:30 gick vi ut igen för att äta på Casa Luca som låg alldeles i närheten på en tvärgata. Alla fyra åt jättegod lax med grönsaker, trevlig personal och supergott salt mjukt bröd med smör. Det började spöregna ute. Efterrätt åt vi också, jag och mamma åt 7 små kakor, pappa åt cheesecake och Markus åt glass. Stormen som tv utlovat kom och det blixtrade var och varannan sekund, och blinkade till i hela rummet, såg en blixt på vägen hem, sedan sprang jag, mamma och Markus runt till fönstrena i korridoren och försökte se fler, utan lycka, vi såg åt fel håll :P Pappa somnade först och vi andra spelade Mini Me frågespelet, kul spel. Mycket vandring i värme = rosenrasande som Markus sa, alla rödbrända. Somnade gott den kvällen och vi hann med mycket spännande under dagen.

Vi såg flertalet närgångna ekorrar i både D.C. och NY, de är så söta djur

En fågel med skadad vinge poserade fint

Det ståtliga monumentet speglade sig i vattnet

På väg till Jefferson Memorial
JFK memorial i en trädgård med stenar, vattenfall, statyer och citat
Jag och pappa utanför Lincoln Memorial med Monumentet i bakgrunden
Einsteins Memorial utanför Universitetet och berättelsen om hans liv
Bland planeter, farkoster, flygplan och Hawaii på rymdmuseumet
Min och mammas efterrätter på Casa Luca, första restaurangen vi var på som var jättemysig med god mat

21/6
07:50 gick vi upp och åt frukost på Starbucks i hotellets lobby. Dagen började med promenad till Vita Huset, det var fint och vakter stod utanför staketet, det var mindre än vad det ser ut på film. Vi såg en till jättesöt ekorre på mycket nära håll. Ytterligare en varm härlig dag med solsken och en del moln. Efter det gick vi till WWII Memorial med stenar för Pacific och Atlantic, alla staternas namn och en damm med fontäner i, det var vackert, därifrån såg man även Monumentet och vatten plus Lincoln. Till Georgetown åkte vi taxi, det var en mysig lite äldre del, vi åt lunch i hamnen (mamma och pappa åt sallad, jag och Mackan hamburgare, det var där servitrisen trodde jag beställde boiled water i värmen) och promenerade upp bland söta hus, över en bäck och upp till lilla gatan med affärer och bla. Washingtons äldsta hus. Vi åkte taxi tillbaka, jag och mamma gick in på Loft följt av Urban Outfitters där vi köpte en tröja till Markus. På hotellet kollade jag och Markus lite på the Hobbit och jag löste korsord. Kvart över sex vart det dags för middag och vi gick till Old ebbitt Grill, ett stort trevligt irländskt ställe med mycket folk och god mat, trevlig personal och goda efterrätter. Jag åt kycklingen, Markus, mamma, pappa; lax, burgare, kött. Hemma såg vi 2 & 1/2 men innan det blev sovdags.
Vita Husets fina trädgård omringad av vakter
WWll Memorial, Atlantic & Pacific

Grönskande kyrkogården med vita stenar så långt ögat kunde nå
Mysig å med fall som gick genom Georgetown
En ståtlig fågel fick vara med på bild, vadandes genom åns vatten

Vandrar i mysiga Georgetown efter lunch vid hamnen

22/6
Frukost åt vi på Potbelly, det var goda mackor, lite som Subway med att man fick välja eget bröd, pålägg etc. Det var en lagom varm dag och efter frukosten åkte vi till jättevackra Great River Falls i Virginia, vi såg fallet från tre olika platser, det var omringat av mycket grönska och fina fåglar. Vid hotellet åt vi Starbucks sockerkaka och kollade datorerna. Jag och Markus spelade kort medan mamma och pappa shoppade på eftermiddagen. Middag åt vi på samma ställe som dagen innan, det var jättegott även denna dag. Efter det gick vi till en oerhört oorganiserad Forever 21. På kvällen spelade jag, Markus och mamma frågespelet, innan läggdags. Det var sista dagen i Washington D.C. Häftig och relativt lugn storstad, mycket historia och fina monument, härligt med vatten och att se fallet. Det var jätteroligt att se USA:s huvudstad och upptäcka en ny plats. Mycket trevliga människor och mysig stad. Riktigt god mat på restaurangerna också. Kändes sorgligt att åka därifrån, samtidigt som man ändå var väldigt nöjd och det kändes som att man hann se det mesta på fyra dagar :) Kul att få se New York igen och fylla i luckorna av det man missat 2011. Morgonen efter blev det dags att sätta sig i jättebilen och åka mot New York City!
Mäktiga Great River Falls var mycket vackert trots smutsigt vatten

Om

Min profilbild

Sara

Min vardag. Mina tankar. Mitt liv. Skriver om allt, inget och lite till. För att kunna se tillbaka och minnas mer.