Thisismylife.blogg.se

...........................................allt, inget och lite till.

Skiathos

Publicerad 2014-08-26 20:10:07 i Allmänt,

Jag och Amalia åkte 9/8-16/8 till Skiathos som var en otroligt vacker ö. Blev mycket positivt överraskad. Även om det fanns en del turister och ön verkar ha blivit mer känt sedan Mamma Mia-filmen, kändes allt väldigt grekiskt. I jämförelse med Rhodos och Kreta var det istället mycket grekiska turister på denna ö (inte bara massa svenskar) och inte en så stor del av Skiathos var bebygd, det var mycket orörd natur och staden var inte så stor. I stan kunde man gå på en shoppinggata och svänga av för att två minuter senare vara på helt öde fina riktigt grekiska gator.

Vädret hade vi tur med. Det hade varit åskskurar över hela Europa veckan innan. Vi fick en vecka full av solsken och blå himmel. Hotellet vi bodde på var mycket fräscht, personalen var jättegullig, rummen fina och mycket bra läge, vi hade även kylskåp och terass på rummet. Ariston blev vårat frukosthäng, ett bageri med jättegoda saker. Stranden närmast oss var vi på två gånger. Efter bara 10 minuters promenad var vi inne i centrala Skiathos. Busshållplatsen låg precis utanför hotellet.

Området vi bodde i utforskade vi till fots, vi vandrade shoppinggatan och i gamla stan. Affärerna hade öppet till 02:00 på kvällarna så efter middagen brukade vi gå och titta, för att sedan ta en glass eller drink någonstans, trappan med kuddar på var en klar favorit. Restauranger testade vi så många nya som möjligt. Prövade Kiwi-pizza. Åt massa souvlaki. Crepes. Glass. Bananasplit. Grekiska salladen var smaskig. Drinkarna var goda och fruktiga. Brödet på Ariston var gott och färskt och en bra start på dagen. Stranden vi bodde vid var fin med restauranger ovan, man såg söta små öar och så var det en klippa mitt i sanden. På udden ut från stan hittade vi trampolinen med otrolgit fint bad med utsikt över staden.

Från hamnen tog vi alla tre båtturer till Mamma Mia-ön Skopelos. Och ja vad ska man säga. KRISTALLKLART vatten. Såg seriöst ut som dricksvatten. Tror aldrig att jag har sett något liknande. Fina stenstränder omringade av i princip inget annat än berg och skog. Även här fanns inte mycket bebyggelse alls, staden var jättemysig och grekisk även den, ännu mindre tursitig. Andra öar vi besökte med båt var Alonissos och Tsougria, även de var mycket mysiga.

Vi åkte även till andra sidan av Skiathos med båt, då det inte gick några bussar. Vi hade planerat att vandra, men det var nästan 8 km enkel väg och galet varmt. Där besökte vi Lalaria, en stenstrand med såklart vatten omgiven av berg, det var så vackert. Även den gamla huvudstaden Kastro, vilket också var en klar favorit. Det var så himla vackert. Vi vandrade upp på berget och möttes av världens utsikt.

Onsdag även kallad lill-lördag åkte vi buss till Banana Beach. För Bananistas. Det var så roligt! Bra musik, glada människor, utomhus med utsikt över solnedgången, vattnet och små öar. Tidigare i veckan hade vi också varit på Banana, solade och badade med några greker från Aten. De var trevliga och kul att höra om deras jobb och sådär. Jag och Amalia åkte vattenskoter den dagen där, det var såååå roligt! Sista kvällen åt vi på en fin restaurang vid vattnet och gick därefter till Club Khalua som många hade pratat bra om, det var dock lite av en besvikelse, men kul ändå. Hade hellre gått på beachparty igen, men då fick vi testa det också i alla fall! En annan kväll hade vi bokat bord på ett tag med utsikt över staden och vattnet.

Ska ladda upp fler bilder sedan.

Super trouper lights are gonna find me. Shining like the sun. Smiling, having fun. Feeling like a number one.

And when you get the chance. You're the dancing queen, young and sweet, only seventeen. Dancin queen, feel the beat from the tambourine. You can dance, you can jive, having the time of your life.

I don't know how but I suddenly lose control. There's a fire within my soul. Just one look and I can hear a bell ring. One more look and I forget everything. Wooooah Mamma mia.

Tillbakatitt.

Publicerad 2014-08-25 13:19:00 i Allmänt,

Har nu fått fler av de andras bilder från Hawaii och tänkte därför dela med mig av några.
Panorama av vackra Sunset Beach. Fin solnedgång bevittnades där under vår roadtrip runt ön.
Ett av de härligaste bad någonsin var jag med om här i vattnet under Waimea Falls.
Dole Plantation och god ananas väntade här när det var dags för tågtripp genom fälten.
Stairways to heaven går inte att beskriva. Det behöver upplevas på plats och ses med egna ögon.
Det var kväll när jag såg den här aktiva vulkanen ovan under stjärnklar himmel.
Jag, Brenda och Duke Kahanamoku Statue vid Waikiki Beach.
Att snorkla och bada här i Haunuma Bay var helt fantastiskt.

As long as skies are blue

Publicerad 2014-08-08 07:47:16 i Allmänt,

6/8 - Fick svar om Uni och det blir husdjur i Uppsala och ska bo i Eriksberg som en inneboende hos en tjej, kommer åka ner den 17/8. Ska bli spännande, hoppas att allt blir bra! Handlade och åkte till farmor och Bibbi några timmar; spelade yatzy och såg på tv. Åt middag i trädgården med familjen och såg Seinfeld på kvällen!

7/8 - Under dagen packade och städade jag, lyssnade på musik och handlade lite på coop. Vi åt ute i trädgården även denna dag och såg Seinfeld :) Fortfarande härligt väder, men det börjar bli svalare.

8/8 - Idag ska jag packa klart, ta en promenad och handla lite smått. Amalia kommer efter fyra någon gång och äter middag med oss, sedan ska vi se Tammy eller Mamma Mia, innan vi får skjuts av mamma till Arlanda på natten. Ska bli så kul att återse kära Grekland; vandra runt, bada i Medelhavet och äta grekisk mat.

Några utav Sveriges guldkorn

Publicerad 2014-08-07 15:07:00 i Allmänt,

Gick runt fina Långsjön med Lisa i söndags. På eftermiddagen blev det middag på Fåfängan med familjen; vi åt hamburgare med utsikt över Stockholm.
På måndagen var jag i Farsta C på dagen; handlade lite smått och växlade pengar. Träffade vänner från gymnasietiden på kvällen i Reimersholme, vi åt picknick och badade.
Tisdagen spenderade jag på härliga Dalarö med Sofia och Gusten; åkte båt, lunchade, badade, åt glass, promenerade, och åt middag vid vattnet och solnedgången.

Countryside ♥

Publicerad 2014-08-07 14:47:00 i Allmänt,

Andra augusti
Åkte bil till landet med pappa runt 11-tiden :D lyssnade på Melodikrysset, pratade och tittade på naturen! De hade huggit ner en stor del av skogen :( svampstället fanns kvar som tur var, men tyvärr ingen svamp :P Det var en riktigt varm dag. Vi gick lite och åkte sedan och letade efter fiskställen till ett senare tillfälle. Såg ett tjugotal Canada-gäss flyga tillsammans över åkern, det var vackert. Det var så härligt och kul att komma ut på landet.

Tillbaka i Sthlm åkte jag och Markus iväg för att handla gott och hyra film. Det blev "Now You See Me" som alla såg på kvällen. Den var riktigt bra, medryckande, smart och annorlunda med trovärdigt skådespel. Tommy hyrde vi också som jag så med pappa och mamma dagen efter, även den var helt okej men lite seg och enformig emellanåt tycker jag.

Just the way you are

Publicerad 2014-08-07 14:38:00 i Allmänt,

Första augusti
Var förbi vårdcentalen på morgonen.

Träffade Iss runt lunch,  vi åkte till stan och gick en promenad i Gamla Stan, satt vid vattnet i Slussen och åkte till Loopen i Hornstull för dricka i solen, sedan köpte vi middag och åt i parken.

Det var en kul sista dag innan vi båda ska ut på resa följt av att skolan börjar.

Göteborg ♥

Publicerad 2014-08-03 00:10:00 i Allmänt,

Efter Sundsvall och Gävle mellanlandade vi en dag hemma i Stockholm. Sedan blev det dags för Göteborg med mamma :D Vi fick skjuts till Sthlm C av pappa tisdag morgon och kom fram till Gbg:s Centralstation ca 11:40. Vi pratade, lyssnade musik, åt fruktsallad och kollade i tidning om Götet.

Det var riktigt härligt väder och vi lämnade väskorna på Scandic. Vi promenerade och åt jättegod jordgubbstårta på ett café. Vi gick promenader längs vattnet, kikade i lite butiker, köpte chokladbitar och tog en vilostund på de roliga sköna bänkarna formade som solstolar med plats för benen som låg längs med kanalen. Köpte dricka och satt vid en bänk nära vattnet vid fontänen också.

Efter 15-tiden checkade vi in på hotellet och gick upp på rummet, bytte om och sådär innan vi började vår promenad mot Henriksberg. Med lite hjälp av kartan hittade vi dit och fick plats på takterassen med utsikt över vattnet. Det var riktigt varmt att gå. Fanns Rubbad Lax, haha. Vi åt hamburgare och drack vin.

På vägen hem gick vi i en cykelvägsallé. Vi satte oss på cafét vid trädgårdsföreningen vilken vi tidigare under dagen även gått igenom och sett Ginkoträdet bland annat. Efter det gick vi till hotellet efter en riktigt härlig första dag i Göteborg.
Dag 2, onsdag gick vi upp och åt den goda hotellfrukosten. Vi tog spårvagnen till Slottskogen och gick en promenad där upp till utkiksplatsen, förbi de söta sälarna och charmiga pingviner som gick gulligt och en simmade med världens fart och hoppade. Lunchade varsin smörgås på cafét vid dammen sedan.

På vägen tillbaka med spårvagnen hoppade vi av vid Haga och gick upp till Skansen Kronan. Det var fin utsikt över Gbg och en liten triumfbåge vi klättrade upp på. Efter det promenerade vi till cafét nära chokladpralinsaffären; delade hallonpaj och chokladboll. Vi promenerade längs vattnet, köpte godis på 4-gott och gick på Barken Viking. Vi mötte en jättesööööt hundvalp också, så gosig.

Efter en hotellpaus gick vi till Avenyn och åt spansk mat. Vi drack drink, vin och delade mandelkaka på cafét vid trädgården och vattnet där det även var stand-up vilket var lite roligt. Efter det avslutade vi kvällen med bio och såg "Förr Eller Senare Exploderar Jag" som var en otroligt fin film, både otroligt sorglig och charmig. Det är underbart med filmer som gör att man skrattar så att man gråter och fast man vill kan man inte sluta. Den berörde också, halva bion grät när eftertexten rullade.

Följande dag åt vi frukost med utsikt över hustaken. Vi lämnade bagaget och mamma skulle till Konstmuseumet medan jag gick i Nordstan och sedan träffade jag Tina kl: 11. Vi lunchade först och fikade sedan på den Franska Café-kedjan och promenerade däremellan och efter runt i Götet. Det var så kul att se Tina igen!

Mötte mamma vid Centralen sedan och vi tog tåget hem där Markus hämtade oss vid stationen. Åt lite och såg på tv, sedan sov jag rätt tidigt. Hade jätteroliga och mysiga dagar i Göteborg :)

Gävle ♥

Publicerad 2014-08-03 00:02:00 i Allmänt,

Efter 4 roliga dagar i Sundsvall åkte jag och Markus vidare och mötte upp mamma och pappa i Gävle för att åka till mormor :D

Första dagen åt vi middag tillsammans hos mormor, efter det gick jag och mamma i Boulognerskogen och senare på kvällen spelade jag och Markus spel på balkongen.

På lördagen åkte vi in till stan och Valbo, vi satt på uteserveringen i Boulognerskogen och fikade. Till 16 åkte vi alla ut till Harkskär, åt middag på altanen vid vattnet och tog det lugnt.
Dagen efter det åkte vi tillbaka hem till Stockholm efter 3 riktigt härliga dagar i kära Gävle, det var jättekul att se alla där igen också :)

Väl hemma satt vi kvar i bilen och väntade ut värsta åsk-och blixtovädret. Vi åt middag och på kvällen gick jag och Iss promenad till Långsjön :)

Sundsvall ♥

Publicerad 2014-08-02 23:40:00 i Allmänt,

Tisdag den 22/7 blev det dags för mig och Markus att ta tåget till Sundsvall :D
Första dagen var Kristina med familj också där över middagen och vi spelade spel ute :)
Dagen efter åkte vi till Tranviken; badade, åt glass och kastade boll i den härliga värmen. Senare på dagen spelade vi fotboll, basket och sällskapsspel.

På torsdagen åkte vi till Piren och fikade vid vattnet. Gick en promenad; köpte glass, spelade fotboll, gungade och fick se Lisa och Elins skola. Vi spelade spel, pratade, åt middag och spelade in videoklipp.
Fredag förmiddag spenderade vi i Tranviken; spelade volleyboll, åt lunch och badade!

Det var jättekul att se alla igen!! Och det är så mysigt på Alnö.

Sommartider hej hej sommartider!

Publicerad 2014-08-02 23:21:00 i Allmänt,

Min första lediga/semester/arbetslösa/fria-dag var lördag den 12/7. Gick en promenad, grillade och såg tv med familjen, riktigt härlig dag och var så glad att äntligen bara kunna njuta av sommaren och känslan av att inte behöva gå någonstans som till jobb eller skola är väldigt underbar.

Dagen efter det träffade jag Ananai och vi gick till Riddarholmen där vi satte oss vid vattnet med varsin fruktsallad. Har dagarna efter det gått promenad med mamma runt Långsjön, varit hos farmor och Bibbi, och tagit sista vaccinet. Träffade Sanna och vi åt på Agriatos uteservering, sedan hittade vi Loopen mitt ute i vattnet med fejkpalmer och efter det gick vi en promenad hem från Hornstull med varsin glass. Träffade Iss vilket blev en härlig dag i solen och kväll vid Rålis-stranden. Gav mig på klättring igen och Markus följde med, det var kul!!

Har gått mycket runt Långsjön, grillat med familjen och suttit ute i trädgården. Åkte till mysiga Sigtuna med mamma och pappa; promenerade längs vattnet, fikade gott och tittade i affärer!  Dagen efter det åkte jag till Uppsala med Iss; träffade Suss och tittade på lägenheten, sedan vandrade vi runt i Uppsala, satt i parken, gick längs vattnet, pratade och åt massa.

Om

Min profilbild

Sara

Min vardag. Mina tankar. Mitt liv. Skriver om allt, inget och lite till. För att kunna se tillbaka och minnas mer.