Thisismylife.blogg.se

...........................................allt, inget och lite till.

2 0 1 4

Publicerad 2015-05-26 21:12:00 i Allmänt,

2014 har varit ett härligt och minnesvärt år och har bland annat innefattat jobb; sista månaderna på McD och plugg; avslutade kriminologikursen och påbörjade första riktiga universitet- och heltidsplugget på SLU, har fått vara med om upplevelser som pistolskytte, äventyrsbad, svampplockning, konserter, gokart och mycket mer, allt möjligt, stort som smått, under 2014:s gång. Året har bestått av flera underbara resor: i Sverige; Göteborg, Gävle, Sundsvall, och även utomlands; till Skiathos och min solo-resa till Hawaii. Året kunde inte ha avslutats bättre än med ett jullov här hemma med familjen i Stockholm och på nyår fick jag återse flera gamla vänner från gymnasietiden. I skrivande stund är vi redan en bra bit in i 2015, har skrivit bitvis på det här inlägget ett bra tag tillbaka. Önskar att alla nära & kära får vara friska och må bra, hoppas på att det här året bjuder på mycket glädje. 2015 känns som ett bra tal. Nu kör vi en tillbakatitt i backspegeln. Har försökt att få med så mycket som möjligt sammanfattat av mitt 2014. Rubrikerna tar jag från månads-sången vi sjöng mycket i låg/mellanstadiet.

Januari börjar året
Klarade och avslutade min kriminologikurs på Mittuniversitetet, den var mycket intressant att läsa. Firade pappas femtioandra födelsedag! Var på middag hos Lisa U, vi åt laxpasta. Åt svensk husmanskost på Tradition med mamma, pappa och Markus, kul och mysigt med restaurangbesök. Sov hos Ananai i Uppsala, vi var på skräck-bio bland annat och sov hos Carro och Patrik dagen efter; vi åt pizza, spelade spel, gick hundpromenad och såg Troja. Fikade på Wayne's på Drottninggatan med Aussie-Jenn som stannade längre än planerat i Stockholm.
God mat med mamma, pappa och Markus på Tradition

Februari kommer näst
Åt buffé på Fondueboden med Sanna, hade inte varit där förut, det var ett mysigt ställe. Firade mammas fyrtiofjärde födelsedag! Alla hjärtans dag firades på bästa sätt med spel, chokladfabriken, tacos och Frasier, med mamma, pappa och Markus. Första scenen i Frasier avsnittet "Three Valentines" är himla kul! Var ute på havet; Finlands-kryssning med ett stort gäng från jobbet. Fick mina USA-flygbiljetter på posten och såg en vild räv på nära håll efter nattjobb.

Tårtor från Chokladfabriken på Alla Hjärtans Dag med mamma, pappa och Markus

B1 poserade i förbifarten, på Östersjön, vattenväg till Finland
Räv dricker ur vattenpöl på "vår" gata en tidig morgon efter nattjobb

Mars, april har knopp i håret
Jag var på min första Avicii-konsert i mars. Musiken; beatet, texterna; berör och så mycket människor; glädjen. Nya arenan invigdes för min del, åt goda hamburgare med Sofia och Gusten på en restaurang där innan vi gick in på arenan. Tillsammans med Markus testades pistolskytte senare i mars. Det var riktigt roligt att prova efter att ha sett på film och kul som spel att försöka träffa tavlan, samtidigt skrämmande när tankarna går till alla vapen som finns i världen och hur de missbrukas, tryckvågen och styrkan när skotten avlossades var oväntat kraftiga. Pizza Hut, biljard och Hundraåringen hann vi också med, det var roligt och gillade filmen! Blev en tripp på stan och fika med Amalia. After work i form av bowling och drink med några från jobbet på Marions och Lion Bar. Köpte synt med Markus vilse i bil till och på Tyresö! Spisa hos Helena var vi alla fyra på, hade inte varit där förut, det var en kul kväll, fint och god mat! Vi såg rymdfilmen Gravity senare den kvällen, den var helt okej, men blev yr i huvudet av att bara titta på den. Var med Sofia en dag; hittade en fantaburk från 80-talet i skogen här bakom huset. Fikade med Hanna och Sanna på Wayne's i Liljeholmen. Promenerade på stan med Ananai och vi fikade i Karlberg, det var mysigt. Var på Sydpolen med mamma; vågmaskinen, simlängder och rutschkana, det var kul med äventyrsbad och vi fikade gott i Södertälje. Åkte till farmor och Bibbi senare på eftermiddagen för prat och yatzy. Dagarna innan resan i slutet på mars var jag hemma med familjen, såg film bl.a. Prisoners, åt god mat, umgicks och tog det lugnt.

Markus briljerar i biljard på Heron City efter Pizza Hut och innan bio

Jag och Sofia på 12 Stockholm efter restaurangmiddag och i väntan på Avicii

"These are the days"

Morotskaka och croissant i Södertälje efter roligt äventyrsbad med mamma

Våra pricktavlor efter det att jag och Markus fått testa 5 olika vapen

Markus siktar och träffar (?)

På Wayne's Coffee Drottningatan med Amalia efter promenad på stan

Började räkna ner till att det skulle bli dags att fara till Hawaii redan 2013 i september när jag bokade resan. Hawaii har jag alltid tänkt mig som en plats jag har hört talas om och aldrig trott ska bli på riktigt, men jag fick uppleva det och ångrar det inte en sekund resan och alla pengarna jag har spenderat, det har varit värt vartenda öre. Är så glad över att jag lade ner extra av allt och åkte dit istället för någonstans i Europa, även om det såklart också hade varit en underbar upplevelse. Minns så väl i slutet på mars när mamma och pappa vinkade av mig på flygplatsen, och hur det började bra redan under den långa flygresan, snackade med en trevlig man från Årsta och hade turen att hela resan gick smidigt, jag hann med alla byten och hittade rätt. På tredje och sista flygresan satt jag bredvid en äkta Hawaiiansk gubbe och även om jag var nervös, var jag så ivrig över att komma fram, var helt slut och kändes lite som att kroppen skulle kollapsa, var troligen spänd och nervös för kunde inte sova under resan trots att jag hade gått upp klockan 04 på morgonen. När vi åkte in över ett mörkt Hawaii med tusentals lampor släppte allt det där. Hjulen slog i backen och jag kände hur piggheten bara sköts igenom mig som ett skott. Kom ner till bagaget och fick tag på min väska, blev mött av en transferman i Hawaii-skjorta med krans runt halsen och jag fick en!!! Tar steget ut genom dörren och känner hur jag träffas av den fuktiga tropiska värmen, glädjen rusade igenom kroppen och kan fortfarande minnas precis den känslan och chocken av att ta steget ut från flygplatsen och in i värmen från att ett dygn tidigare ha varit på andra sidan jorden i ett marsmånad-Sverige. Bussen körde mig till student housing-lägenheterna där jag skulle bo hela april och 1 v i början på maj. Tv-skärmen i bussen visade fina Hawaii-bilder och vyer, tradionella seder och surfing. Minns att vi åkte bland mycket höga hus.

En utav dagarna när vi var ute och simmade i Stilla Havet med utsikt över höghus och Diamond Head

Oahu's Pearl Harbor besökte vi och bilden visar båten vi fick gå ombord på

Flertalet delfiner simmade tillsammans under en dagskryssning med god buffé och häftig snorkeltur

Träffade ytterligare en trevlig person, den alltid glada lite större kvinnan som satt i expeditionen när jag kom dit, och en ny-på-jobbet-ledar-tjej som var trevlig och lättsam, hon visade mig, en till tjej (Brenda från Schweiz) och en kille (från Frankrike) runt till poolen, tvätten och sedan fick vi gå till korridorrummen och där blev vi lämnade en efter en hos våra blivande rumskompisar. Hamnade i ett rum med en tjej från Amsterdam (Lisanne) och en från Ecuador (Yudy), de var gulliga och kändes skönt att hamna med dem, de skulle bo där i fyra veckor till från när jag anlände. Nu började nästa lite nervösa moment; att börja i skolan igen tidigt morgonen efter. På ett sätt var det skönt att allt låg så tight och att jag kom fram sent, hann inte bli nervös på samma sätt, nya intryck pang pang pang. Lisanne skulle på lektion samma tid och vi följdes åt till skolan. Under intro-dagen blev jag fotad, fick mitt student-ID, lyssnade på intro från kursledare, chefer, ansvariga etc, vi gick en rundvandring på stan och till stranden (first sight of Waikiki beach turkosa vatten - live) och vi lekte lära-känna-varandra-lekar, fick därrav chansen att bekanta mig lite med ett flertal andra nya (Thibaut från Nice var första jag hamnade med lära-känna-frågorna). Redan härifrån var det full rulle dagarna i ända. Vi möttes upp kl: 15:00 igen direkt efter skolan för Waikiki Beach (Thorge, Brenda, Barbara, Fabienne, Thibaut, Anette, Chris) där såg vi vilda stora havsköldpaddor (JIPPI) och det var helt underbart att få springa ut i Stilla Havet för första gången någonsin! Lagom och roliga vågor. Klockan 18:00 möttes vi åter upp för första middagen ute, vi var 10 pers och det var på Chili's (de tidigare nämnda + Marie och en tjej från Asien). Dagen efter det här hamnade alla i klasserna; vilka man tidigare blivit indelad i av test hemifrån. Min klass kändes helt okej och läraren Kara var verkligen toppen, en tjej som jag hängt med från första dagen hamnade i samma klass (Barbara), kändes skönt att ha ett ansikte man kände igen! (Några klasskamraters namn i början/under senare veckor: Thorge, Toko, Francisca, Silas, Fanny, Michi, Chris, Toby, Olivia, m.f., folk kom och gick, varje tisdag, och varje måndag hade vi prov).

Efter en lång vandring nådde vi Green Beach på Big Island och åkte rolig off road tur tillbaka till hyrbilen

Första solnedgången på Waikiki Beach och dags för första helgen på ön mitt ute i Stilla Havet

Det var läskigt, men otroligt att i en helikopter högt över marken få fantastisk utsikt över hela Oahu

Jag och Barbara efter ett uppfriskande bad under Weimea Falls på ön Oahu

Snorkelturen under dagskryssningen från Oahu bjöd bland annat på att simma med sköldpaddor

Dagarna kom sedan att fyllas ut med lektioner i skolan och allt möjligt annat, jag åkte själv på en helikoptertur över Oahu, det var otroligt att se allt ovanifrån och flyga mellan bergen. Resan till Pearl Harbor med Thorge och Chris tog nästan 2 h, tyvärr kunde vi inte åka ut till memorial den dagen, men fick se allt annat, det var intressant och lärorikt! Jag hoppade ner i en bur omringad av hajar, såg fler hajar än vad jag kan räkna på mina fingrar, OCH ett blås ut från en val!!!! Det var utan tvekan värt ungefär tio spyor och att klamra sig fast runt bommen som att det skulle hjälpa och få båten att stå stilla, men icke haha. Åkte på en dagskryssning med god mat, fick bevittna vackert vatten och bergen, i djurväg även delfiner, sköldpaddor, en rocka och fina fiskar när vi från båten hoppade i för att snorkla (första gången jag snorklade med simfötter). Upplevelsen att få se ett tiotal delfiner simma tillsammans var obeskrivlig. Pratade även med trevligt okänt folk, bland annat ett äldre par. Blev en drinkkväll på det andra boendets tak (där norska Marie bodde, kommer inte ihåg det residencet's namn) med musik och utsikt över palmtopparna och floden.

Det var coolt att få se en regnbåge från början till slut under en roadtrip runt Big Island

Black Beach var ett annat stopp på Big Island, där flera sköldpaddor låg och vilade

Akaka Falls besökte vi på Big Island, även parken runt var mycket vacker med flera mindre fall

Jag, Brenda, Thorge, Anett, Fabienne och Thibaut på Pineapple-express genom Dole Plantation

Två roadtrips på Hawaii fick jag uppleva. Första turen (jag i bil 1 med Thorge, Fabienne och Anette, i bil 2 Barbara, Chris, Brenda, Thibaut) gick uppdelat på två dagar runt ön Oahu med stopp som Dole Plantation (vackra fält och färsk ananas), Koko Head (ett riktigt svettigt träningspass som slutade med fin utsikt), North Shore (paradis-paradis-paradis, proffs-surfing-på-riktigt), Turtle Bay (utan sköldpaddor men otroligt vackert), Lanikai Beach (googlebild-paradis), Hanauma Bay (första revet jag snorklat vid, såg Hawaii's vackra nationalfisk), Weimea Falls (fantastiskt härligt bad under vattenfall) och en restaurang vid vattnet (mer eller mindre ute i ingenstans och rik på djur). Tripp två gick först med flyg till Big Island (med Thorge, Alex, Chris) och följdes av biltur runt den s.k. huvudön som bjöd på sevärdheter som Akaka Falls (vet-inte-ens-vad-jag-ska-skriva-vackert) (och där mötte vi upp Fabienne, Anette och Fabio som hade tagit ett tidigare nattflyg dit), Rainbow Falls (synd att vädret var mulet men rainbow falls var vackert även utan regnbåge både ovanifrån och framför fallet), Green Beach (hajk över öde natur vi aldrig trodde skulle ta slut, utan vatten i värmen följt av perfekt bad), Black Beach (såg flera sköldpaddor ligga i den svarta sanden, vi tog en längre vilopaus och bara njöt av livet på Hawaii), GPS-vilse (okänd plats, vackert var det och vi gick genom lera upp till vaderna), The Vulcano Park (det är inte varje dag man ser en vulkan, aktiv dessutom, tyska Thorge märkte att det var svenskar där före mig, fick öva mer svenska-tyska kunskaper), The Northest & Southest Point (vackra kustplatser på varsitt håll om ön). Fick däribland även uppleva att åka jeep i terräng (höll på att kissa på mig av skratt), se vilda sköldpaddor på ännu närmre håll, vackra utsikter och otroligt härligt bad efter lång vandring (så salt att man flöt, något med vattnet var så härligt), middag åt vi på ett riktigt amerikanskt hak med livemusik, kvällen avslutades med att se den orangea lavan under en stjärnklar himmel, följt av övernattning i bilen på en campingplats. Otroligt vacker ö och mer orörd natur än på Oahu. Resan avslutades på en vacker strand med palmer höga som hus, solnedgången och k r a f t i g vind, hade sand överallt; i öronen, hela håret, kläderna.., gick inte att ligga på stranden, istället fick vi ligga bland alla trollsländor (!!!!) i gräset. Åkte bil på väg för att tanka, solnedgången var otroligt vacker, har ingen bild på det, men "lava-naturen" och solnedgången, herregud, likaså när vi var på väg upp i bergen för att ta oss till the southest point ner på andra sidan, så vackert med allt grönt och bruna kossor som strövade över bergsängarna (tänkte Nya Zeeland), har ingen bild på det och heller ingen bra bild på vulkanen eftersom min kamera inte ville ta mörkerbilder x) En gång stannade vi vid vägen också för att vi såg en hel regnbåge från början till slut, guld på Hawaii.

Kl: 02 till 09 - hajken uppåt, följt av att vandra över bergen bland molnen, mulet men ändå helt otroligt

Den här bilden är tagen utan zoom av en glad fotograf i Stilla Havet från Oahu's North Shore

Thorge och jag gick en eftermiddagsutflykt i the crater trail upp till utsikten från Diamond Head på Oahu

En stor röd krabba jag tidigare endast sett på bild satt bland de svarta stenarna; South Point, Big Island

Mer bergsbestigning ägde rum när vi vandrade halvt vilse (jag och Thorge) och fick skjuts av en local gullig Hawaii-tant till Diamond Head, utsikten över staden, vattnet och berget Diamond Head var lika som allt annat otroligt faschinerande, hon hade arbetat där när hon var ung. En eftermiddag följde jag med på en katamarantur med en klasskompis (och några av hennes kompisar (bland annat en tjej från Kanada och en svensk kille)), det var höga vågor som bjöd på en rolig och blöt båttur. Haiku Stairs (stairways to heaven) var något av det mest fantastiska, tyvärr var det en disig kväll/natt/morgon vilket inte gav bra bilder/så bra sikt som man skulle kunna ha haft, men allt finns i mitt huvud och det var trots det så fantastiskt. Var redan trött när jag och min rummis Lisanne velade om vi skulle följa med ett gäng vi visste skulle dit, men vi ställde klockan på 01 och vilade från 22 då och vi tog oss ut i lobbyn efter några om och men, det kändes som vår enda chans att komma dit, och vi åkte 1 h uppdelat i taxi-bilar (satt fram och pratade med den trevliga taxichauffören) ut i ingenstans bakom ett villaområde och började den absolut kolsvarta vandringen med allas pannlampor som riktmärken. Till slut hittade vi stigen i skogen och såg lamporna h ö g t uppe i bergen. Bestigningen började. Skulle vilja veta hur många trappsteg/hur högt det var, absolut ett rejält träningspass. Först r a k t upp som en stege fast lite mer i trappväg och kände för att ge upp innan vi ens nått den första plattformen, kändes hur högt och långt som helst och efter varje krön trodde vi att vi nått den men icke, bara att fortsätta klättra upp för stegen x) När vi äntligen nådde första plattformen följdes det av att gå upp och ner över trapporna bland molnen i bergen (där det på bägge sidor stupade ner och fanns otroligt häftig växtlighet) och kl: 06 på morgonen nådde vi högsta toppen och vägen ner började åter efter en kort vila och vi njöt av utsikten på vägen, ljusnade gjorde det men det var tyvärr för disigt för att se soluppgången, himla vackert var det trots det. (Brenda, Thorge, Lisanne, Olivia, Chris, Toby, Silas m.f, det var många man kände igen som gick den natten, jag, Brenda och Lisanne höll ihop hela vägen)

Snorklar bland sköldpaddor, färgglada fiskar och en "röd-jag-vet-inte-vad" som jag fick hålla i

Jag och Barbara hyrde en surfingbräda, det var kul att vara en med vågen även om det inte gick att stå

Waikiki Beach med Thorge när vi och Barbara köpte luftmadrasser att ha kul med sista veckan

Utsikten från ett perspektiv från toppen av Diamond Head

När vi besteg Koko Head på Oahu som var mycket högre än vad det såg ut att vara

Lei-day fick vi uppelva under skoltid 1:a maj; fick göra ett eget lei-armband, äta jättegoda crepes och se Hula-dans med klassen och vår lärare Kara! Himla vackert med Hula:n, fick gåshud och blev näst intill tårögd av den kraftiga fina musiken som fyllde den grönskande parken med vackra Diamond Head i bakgrunden. Var även med på en timmes danslektion i Hula med Brenda, det var svårt att få ihop fotstegen med händerna, men det var himla kul. Under påsken blev det en easter-egg hunt med Barbara, sprang runt och samlade massor med godis. När det kommer till utelivet spenderade vi flertalet måndagskvällar på Lulu's (1:a med Brenda och Thibaut, andra med Barbara och Marie, sista med alla nämnda, och mycket folk från skolan+klassen var alltid där), en tisdagkväll på Moose's (med Brenda) och en lördag på M-club. (Med Brenda, Thibaut och Marie) Shoppade lite; Victorias Secret och Forever 21 låg en gata bort, Macy's också, gillade även surf-affären Rip Curl! På tal om surfing hyrde jag och Barbara en surfingbräda en dag, tyvärr dåligt med vågor, men det var ändå riktigt kul, härligt och roligt att vara en med vågen även om vi inte kunde stå upp hehe. En dag köpte vi bad-luftmadrasser (jag Thorge Barbara) och hade heldag på stranden. En hel del restauranger fick besök, det blev mycket mat och annat gott, stammisar på bla. Chili's, Calfornia Pizza Kitchen, The Cheesecake Factory, Hard Rock Café, Jimmy papegoja-stället och ett mysigt italienskt ställe. Det var även grillkväll på boendet då vi fick gratis mat, goda burgare och chocolate chip cookies. Frukost förtärdes ofta på Starbucks eller Jamba Juice med plugg i sällskap av Barbara på morgonen. Det blev ett par promenader bort till Walmart för att handla mat och det fanns en shopping-galleria där, en gång tog vi taxi tillbaka med alla påsar. Kära Waikiki Beach fick sig besök innan eller efter skolan. Jag bodde på samma våning som Thibaut och Thorge+Chris plan 8, medan Barbara och Brenda bodde på plan 6, och en del kvällar brukade vi alla samlas och prata/umgås/planera följande dagar :) En kväll satt några av oss vid floden, drack varsin cider och pratade. Min sista kväll spenderades på stranden med champagne, kakor och tjejsnack, med Brenda och Barbara, jag och Brenda gick ut på en klubb på gatan där vi bodde, men var inte ute så länge. Någon av de första dagarna på stranden träffade jag och Barbara en kille från Kalifornien (James) en utav hans tjejkompisar bodde i vårat recident och vi (jag, Barbara, Brenda, Thibaut) träffade dem och några till i en villa på Hawaii; åt pizza, drack gott och snackade, riktigt amerikanskt häng :P Träffade honom, pratade och tog det lugnt på stranden en dag också. Åkte med Toko, Barbara, Dan och Alisse, som hade hyrt en bil till Sandy Beach, det var vackert, men mycket höga vågor så blev inget bad för min del, avskräckt efter North Shore :P

Thorge, jag, Fabienne and Anett, enjoying drinks before dinner at Hard Rock Café Honolulu

En gul båt. (Vad ska jag skriva här då? Frågar Sara högt. Gul båt, säger Markus)

Jag och Brenda på väg till Lulu's med Thibaut, framför the Duke Statue surfarguden

Surfdagen med brädan och Barbara i Waikiki's vatten

Rainbow Falls på Big Island, vi gick även in i regnskogen och det gick att gå på stenarna över fallet

Funderade över människor vi mött. När jag och Thorge var vid Diamond Head mötte vi ett par från Nya Zeeland i bergen, vi snackade på vägen ner från berget och de var mycket trevliga, på vägen dit plockade en tant vi tidigare frågat om vägen upp oss och körde oss dit, en local bosatt i en villa på Hawaii, hon var ute och krattade gräsmattan när vi vilse gick förbi och frågade, inte så att berget är svårt att se i alla fall :P På flyget på vägen dit fick jag en trevlig pratkamrat i slutet av första resan och emellan vid första bytet! Jag och Barbara var på stranden en dag, vi tog bilder på varandra vid ett stort träd, en kille kom med surfbräda och sa att han kunde ta en bild på mig och Barbara tillsammans, han hette James och kom från Kalifornien, det var trevligt att träffa en riktig USA-bo som snart varit på Hawaii i 1/2 år. När jag satt på Subway en dag och väntade på Barbara, sa en kvinna att jag kunde sätta mig på den nästan enda lediga platsen bredvid henne, så började vi prata och hon kom från Alaska om jag inte minns fel, hon visade saker hon köpt till sina barn och rekommenderade Terriaki-mackan hon åt. När jag och Barbara gick och såg vilse ut på stan frågade en kille oss om vägen och han fick gå med oss medan han försökte få tag på sin vän som han hade tappat bort. Vi åt middag med dem sen på James Papegoja-stället, minns inte namnet men det var min favoritrestaurang där. Brenda var med när jag åt sista middagen där på Hawaii kvällen innan jag skulle åka hem, en hel del hade redan åkt hem då. Ett stort gäng samlades också där veckan innan, det var en av de sista dagarna innan Thorge, Lisanne, Chris, Anette + många andra åkte hem. Träffade alla andra i vårat gäng, folk från hela världen genom skolan och där vi bodde. Bara kontakterna på the residence, de som satt i receptionen, städarna, lärare och chefer, butiksbiträden, guider, alla möjliga människor vars vägar jag hann möta på andra sidan jorden. När vi gick upp på trapporna upp mot himlen var det en kvinna som spydde av tröttheten och vi pratade en del med dem och andra på väg upp/ner, de som sa kämpa på, det är inte långt kvar nu! De äldre paren som skojade med mig på dagskryssningen. Den gulliga familjen från Mexico som gav mig åksjuketablett på hajbåten, fast den försvann fort igen i Stilla Havet, hehe. Pratade med ett äldre par från Australien som också skulle på Haj-båten och en amerikansk familj där, vi fotade varandra med hajburen i bakgrunden. Kvinnan som hjälpte mig att byta om när jag var helt slut av åksjukan/att inte ha sovit+kunnat äta. Kan faktiskt inte minnas att jag träffade någon idiot eller riktigt otrevlig, eller så har jag bara lämnat kvar det... Hur som helst är det så kul med sådanna här möten, även om de kan vara korta och en enstaka gång, ett trevligt ögonblick när man får höra vad andra upplever/tänker/gör, från människor på andra sidan jorden, hemma i Sverige eller i ett annat land från ens "eget", den lilla kontakten man får och hur allas liv finns där ute i världen, det är så häftigt.

Även denna bild är från första solnedgången från Waikiki Beach

Lanikai, en paradisstrand vi åkte förbi under roadtrippen runt Oahu

På väg upp för Koko Head, stegvis med mer och mer utsikt

En surfbrädrumpa på Sunset Beach där vi såg solnedgången innan middagen under roadtrip runt Oahu

Är himla glad över att jag gjorde den här resan, precis som alla andra resor. Att resa är en otroligt härlig upplevelse. Känner mig extremt tacksam som har fått besöka så många platser och delar av världen. Sverige. Italien. Tyskland. Österrike. Schweiz. Danmark. England. Grekland. Frankrike. Malta. Spanien. Amerika. Canada. Även flertalet ställen på en del av de nämnda. Skillnaden den här gången är att jag fick erfarenhet av att resa helt själv och längre bort än jag någonsin har åkt tidigare, genom att stanna mer tid och gå i skolan fick jag även uppleva vardag på ett helt annat sätt i ett annat land. Det var riktigt härligt med båda delarna; lära och ha kul, träffa människor och vara med om otroliga upplevelser. Himla tråkigt att lämna, men jag kände mig riktigt nöjd och såg fram emot att få komma hem; träffa alla igen och få dela med mig av min resa. Borta kan vara riktigt bra, men hemma är bäst.

Sunset Beach. Paradisstrand. Surfparadis.

Stilla vatten för ovanlighetens skull på Waikiki Beach, innan skolan tomt och lugnt

Brenda, Barbara och Thibaut framför Weimea Falls efter badet under roadtrip runt Oahu
Fotspår längs med Sunset Beach
Skoldagen slut och dags att gå ner till stranden

Maj och juni kommer näst
När jag kom hem i maj återvände jag för två sista månader på McD. Sista McD-tiden, har haft mycket roligt, ibland galen stress när jag tänkt att det inte går, trevliga/arga/roliga/underbara/idiot-människor, har verkligen träffat människor av ALLA sorter genom det här jobbet i alla möjliga åldrar med olika sysselsättning och bakgrund. Haft mycket kul som personalfest, kryssningar, after work, all McD-mat jag har tryckt i mig, repliker man måste upprepa 500 gånger per dag, trevligt prat under lunchraster, skämt under jobbtiden, gillade stammisar, trevliga gäster. Det är över nu. Lite sorgligt. Men sant. Skönt måste jag erkänna också. Glad över tiden, men det var dags att lämna.

Trevlig personalfest med middag, dans och såklart avslutande McD-besök innan 2 h sömn och 8 h jobb

Efter mitt sista pass blev vi några stycken som samlades i Rålis för att umgås

Välförberedda inför att gå ut och fira tolvslaget på McD:s parkering med skål för 2013

Åt på Ulla Winbladh med mamma, pappa och Markus när jag nyligen hade kommit hem från USA, fint på Djurgården och god mat! Träffade Elif någon gång i maj; åt middag och gick runt på stan. Var i Gävle hos mormor; vi spelade minigolf, åt middagar, gick promenad i parken med mamma, Inger och Sigrid kom på middag, härliga dagar. Sanna och jag åt lunch på mysiga strandbryggan en dag på stan. Gick promenad runt Långsjön med Lisa. Åkte till Uppsala och umgicks med Ananai och Alex över dagen, sedan hem, åt tacos och såg tv med familjen. Spelade geni med Mackan ute i trädgården. Jobbade ganska mycket. Våren välkomnades med öppna armar. Det var ganska kallt när jag kom hem från Hawaii och en bra bit in i juni. Var hos farmor och Bibbi. Gick promenad med Sofia och lunchade på Greken. I slutet av maj såg jag, Markus och Linnea på ett gäng riktigt bra osignade rockband på Debaser. En eftermiddag efter jobbet satt en hel del från jobbet vid personnebadet, för fotboll och prat. Åkte till netonnet med pappa en dag och kikade.

Köpte jordgubbar av en gullig ung kille som gav mig en till ask för att han fick behålla växeln

I juni träffade jag Tina, Brett, CarroO, Anna och Mathilda vid 14-tiden i Humlegården. Alla hade med sig något, vi pratade ikapp, det var länge sedan sist. När vi gick därifrån kom Ivan och Pontus, och vi alla gick vidare till Kungsan och smaka på Stockholm. Det var fullt med folk, men vi fick ett bord i eftermiddagssolen och köpte middag där. Efter det lämnade Anna och Mathilda, vi andra gick vidare till en bar på Medborgarplatsen; satt ute och tog en drink innan det blev dags att åka hem. Var på 1D, kul engångsgrej och roligt att kunna sjunga med i glada låtar. Träffade Sofia på Långholmen, spelade in ljud till tecknad skolfilm och gick promenad vid vattnet. Spelade kubb med Markus och pappa. Hängde med folk på jobbet ute på rasten och några dagar stannade jag någon timme ute i solen. Åkte till Karlstad på intervju och skrev prov, det var trevligt att se en ny stad och blev erbjuden en plats på skolan. Plockade kantareller med pappa i härliga skogen på landet.
Estocolmo, home sweet home

Heldag med Brett, Tina, Pontus, Ivan och Carro; Humlegårdenpicknick, Smaka på Sthlm och Medis-bar

Vandrade förkyld runt i ett mysigt och soligt Karlstad för intervju och skrivprov till Journalistutbildning
Härliga dagar i trädgården med Markus, pappa och mamma
Nära-scenen-mos när vi höjde medelåldern på Friends 1D-konsert, minns när jag hörde What Makes You Beautiful för första gången, deras låtar är glada och fastnar = kul att gå på konsert

Juli, augusti och september härligt sommar är det då
Var ledig tisdag och onsdag i juli när Lisa och Elin var i Stockholm. Vi var på Aquaria och Fjärilsmuseét, spelade spel, kubb och fotboll, var inne och utomhus, pratade, såg film och bara umgicks, roliga dagar med kusinerna. Sommar tog jag from 12 juli och lyckan var total. Först, bäst och främst dags för underbar ledighet. Följt av spänningen att något nytt väntande runt hörnet, var minst sagt trött på restaurang och tiden var inne för nya erfarenheter. Var hemma i Stockholm med familjen, släkt och vänner. Njöt fullt ut av ledigheten, värmen, att få njuta av sommaren, sova ut, kunna göra i princip vad man vill. Grillade med familjen och tog vara på härliga dagar i trädgården och solen. Gick runt Långsjön med mamma, var på Riddarholmen med Ananai, på Loopen och promenad hem från Hornstull med Sanna, och klättrade i Telefonplan med Markus. Åkte till Sigtuna med mamma och pappa; promenaderade vid vattnet och fikade, kikade i butiker, riktigt mysigt där. Var i Uppsala med Issak, promenerade runt på stan och vid ån, satt i parken och åt gott, och tittade på lägenheten. Gick promenad med pappa i Solbergaskogen, gick även Solberga-promenad med Hanna, badade med Lisa en dag efter jobbet i Långsjön, klättrade med Anna och Amalia också. Var på Långbro Värdshus en härlig sommarkväll och åt middag utomhus med mamma, pappa och Markus. Var hos Amalia i Flempan för reseletande, mangoätande och klädbad i Flottsbro. Sjöng Singstar med pappa och Markus. Mamma och pappa var på härliga Gotland en vecka, jag och Mackan lagade middagar, såg på tv, var hos farmor och Bibbi, spelade spel, såg Godzilla i 3D, spelade minigolf, åkte till Kungens kurva och tittade i affärer, såg Beck-filmer och Frasier.

Jag och Mackan på SF i Heron i väntan på Godzilla 3D (som utspelades i Honolulu bland annat)

På Loopen med Sanna innan promenad hem från Hornstull

Den 22/7 åkte jag och Markus tåget upp till kusinerna i Sundsvall och spenderade tre superroliga dagar utomhus i sommarvärmen med bad vid fin strand, flera roliga sällskapsspel, fotboll+volleyboll, umgås och fika på ett mysigt ställe vid vattnet, vi fick träffa Kristina med familj också, det var kul. Efter mysiga dagar i Sundsvall tog vi tåget tillbaka till Gävle där vi mötte upp mamma och pappa hos mormor för riktigt härliga dagar i Gävle. Vi alla fem åkte ut till Harskär en dag och träffade kusinerna från Strängnäs; vi grillade och satt på bryggan, det var en mysig eftermiddag. Den 27/7 bar det av till Göteborg med mamma, vi åt gott bland annat känd jordgubbstårta på ett café, hamburgare på Henriksberg med fin utsikt, Scandics frukostbuffé, chokladbitar från butiken, god drink och fika vid kanalen i trädgården. Vi vandrade runt i charmiga Gbg; längs med vattnet, genom trädgårdar och gick på båten i hamnen, mötte på en extremt söt valp, vilade i ligg-vilo-stolarna vid kanalen, såg mycket fina/charmiga/sorgliga filmen "förr eller senare exploderar jag" på bio, filmen gav två riktigt goa skratt och nästan hela salongen slutade i tårar mot slutet.. Vi såg även stand-up vid trädgårdscafét och Slottskogen fick sig ett besök; de gulliga djuren (aktiva pingviner charmiga) promenadspåren och utkiksplatsen (ett trätorn mitt i skogen), träffade min Göteborgstjej Tina för en fika och promenad till Poseidon-statyn bland annat. Det var otroligt härliga och roliga dagar i fint väder och vi hann med massor under dagarna. Är jätteglad över att ha fått njuta av svensk sommar utan några måsten tillsammans med familj och släkt i både Stockholm, Gävle, Sundsvall och Göteborg, tagit det lugnt, umgåtts, ätit gott, utforskat och gjort roliga saker. <3

Markus och okänd man i bakgrunden i väntan på tåget mot kusinerna i Sundsvall

Alla samlade för spel och mys en härlig sommarkväll

Ute på glass-köpar-promenad och vi fick se Lisa och Elins skolor
Norrlands Hawaii
På piren efter fika i Sundsvall
Här hoppas det

Mera hopp på en av vackra Alnös stränder
Stockholm, Monopol, Markus och Elin, Djurgården, Lisa och jag

Vilostund

I Harkskär i Gävle med familjen, mormor och kusiner för grillat och mysig kväll på brygga

Molnen speglar sig i vattnet

Mamma och jag ute på promenad i Götet, vi gick upp till en utkiksplats med fin utsikt

När vi precis anlänt till Gbg åt vi goda jordgubbstårtor

Pingvinerna i Slottskogen var helt underbara och verkade rätt glada, de simmade runt i full fart

Vi hittade ett torn i Slottsskogen med härlig utsikt över just Slottsskogen

Ett varsitt glas vin, hamburgetallrick, Henriksberg och vattenutsikt

Solnedgången under promenad till hamnen och ombord på båten Viking tror jag den heter

Innan fina bion Förr eller senare exploderar jag fikade vi gott till Stå-Upp i parken vid kanalen

På en av våra promenader, här i stan, charmiga Göteborg och solsken

På promenad i vackra Slottskogen

Augusti fylldes också av härliga sommardagar. Var hos farmor och Bibbi; satt ute på balkongen och spelade yatzy, mysigt. Badade med Elif i Långsjön och körde volleyboll med okänt gäng. Badade även med Lisa i Långsjön samma vecka, lagom varmt i vattnet. Gick runt sjön med mamma en gång och med Lisa en gång. Fåfängan fick sig ett besök; alla fyra åt hamburgare med fin utsikt, riktig sommarkänsla och goda burgare. Spenderade en dag ute vid Reimersholme med gymnasievännerna, härligt med bad och picknick. Spenderade en heldag på Dalarö hos Sofia och Gusten med flera bad, båttur, promenad och middag på en restaurang till solnedgången. Plockade svamp på landet med pappa, himla härligt att gå i skogen och få se gamla landstället. Rålis, picknick, Slussen, Skeppsholmen, Texas Longhorn, Loopen och café med Issak.

Hamburgare med pappa, mamma och Markus i Fåfängan en härlig sommarkväll

På båtäventyr med, Sofia, Gusten, Sickan och Doris

På Dalarö Brygga, ett avslutande bad innan restaurangbesök till solnedgången

Amalia sov över här, vi åt middag i trädgården, såg Mamma Mia filmen och åt snacks. Den 9/8 landade flyget med oss ombord på Skiathos. Skiathos var en otroligt vacker ö, turistig men ändå inte i samma utsträckning som de andra grekiska öar jag varit på. Och naturen..; mycket orörd natur utan bebyggelse. Turkost kristallklart vatten. Under veckan där: Bananistas beachparty; solnedgången, dans och nattdopp. Hajk över ön som istället blev tur till Banana Beach med Aten-människor; heldag där med bad, vattenskoteråk och vandring i bergen. På kvällarna var vi på vår stammis-trappa i Skiathos stad; ljusen i träden, fullmånen, vattnet och goda drinkar. Restauranger; souvlaki och grekisk sallad åt vi mestadels. Promenader längs med stränderna, inne i staden och i bergen. Två båtturer ut till öar, varav en Mamma Mia ö Skopelos med fina grekiska hus, kyrkan på berget och återigen turkost kristallklart vatten, en annan dag besökte vi en till ö och vi åkte även till Laganas och Kastro, en otroligt mäktig klart-vatten-strand bland berg och gamla huvudstaden med en fantastisk utsikt.

En luftballong landade nära oss hemma när vi åt middag i trädgården och lyfter här igen

På båten under en av Mamma Mia-turerna

En utav de vackra öarna från Mamma Mia, Skopelos, paradis med otroligt härligt vatten och orörd natur

Bland stenarna på lilla udden som låg strax efter Skiathos hamn

Lalaria hade otroligt vackert och klart vatten, häftigt under bergen och vita fina stenar fanns i massor

Skönheten Skopelos levererar med kristallklart vatten omringat av orörd skog

Utsikt från udden vilken gick ut från mitten av hamnen i Skiathos stad

Amalia utanför fina ospecifierade hotellet; utsikt över hav, träd, hus, stort rum och trevlig personal

Gamla huvudstaden Kastro, utsikten från det höga berget vi gick upp för

Medelhavet är mig kärt, salt vatten i håret och sanden mellan tårna
Lalarias vatten var kristallklart och omringat av ståtliga berg

En till bild från fina Kastro, notera båtens skugga på botten

En vacker plats vi hittade nedanför udden

I turkosa vattnet på en av Skopelos härliga stränder med ingenting utom skog runt omkring

Var hemma med familj och vänner sista veckan innan vi var inne i september månad. Då var det dags för mig att flytta till en ny stad, börja i en ny klass och få en helt annorlunda vardag. Började som inneboende i en trea, bodde med Lisa som är snäll, glad och lätt att prata med. Eriksberg är ett fint område, har haft nära till busshållplats, Hemköp och Håga Naturreservat som varit underbart att upptäcka till fots. Lägenheten var väldigt fin och området lugnt. Uppsala är en fin stad, det är mysigt inne i stan vid ån, parken och Domkyrkan är fin, det är skönt att ha möjligheten att åka buss överallt och i princip samma gäller för att ta sig någonstans till fots/med cykel. En av mina absoluta favoritsaker med Uppsala är att man både har nära till stan och landet. Skolan ligger lantligt och jag har bott ca 5-10 minuter ifrån landet i Eriksberg, samtidigt som stan ligger en ca. 45 minuter rask promenad bort. Tycker att det är skönt att Stockholms-stressen inte finns här, åtminstone inte på samma sätt. Att Uppsala ligger så pass nära Stockholm är något jag uppskattar enormt mycket. Skulle nog inte vilja plugga någon annanstans än här. Uppsala ÄR studentstaden på alla sätt och har nära till hem- och storstaden.

Eriksberg där jag bodde i ca. 8 måndader

En häst jag klättrade i träd för att ge äpple, han sprang och verkade vilja vara med de andra hästarna..

Vandrar på Uppsalas mysiga gator, här mellan Domkyrkan och ån

Granne med Eriksberg, på promenad runt i naturreservatet Håga

Uppsalas gamla hus speglar sig i Fyrisån

En bild från gångvägen mellan åkrarna innan man kommer in i skogen och till ytterligare fält

Nollningen var himla kul och kan nöjd säga att jag har upplevt roliga veckor på universitetet med studentliv. Var ska jag börja? Har haft en hel del knäppa lekar som man inte lekt sedan man var barn och med någon extra knasig/pinsam regel. Alltid hälsa på kommendörer på rätt sätt. Småttingdansen; helt underbar till Icona Pop's låt: Get Lost. Två sittningar, småtting- och sångsboksmidda', båda jätteroliga. I förstnämnda var det pyssel, prat och skrämsel, som avslutades med ett kallt dy/vatten-dopp i Fyrisån och sedan dans på kåren natten ut. Det kändes lite surrealistiskt, det var väldigt kul, vi var hur många som helst som gick runt med huvor/påsar över huvudena, facklor lyste överallt, det fanns "spöken" som skrämdes (lite spökhuset-känsla) och efter en lång väntan och en ed, gick allt fort, av med skorna, en hand om varsin arm och så sprang vi. Hoppade från bryggan och dyn gick upp till knäna i det kalla vattnet, men det var underbart. Fick min kårnål och sprang som en tok tillbaka till idrottshallen; duschade och bastade. Andra sittningen var vi indelade i landskap och fick sjunga oss hesa, äta trerätters och avsluta på Kåren. Stannade på pub-kväll en vardag också, pratade med en del från klassen. Flashmob hade vi på tre ställen i stan, vi var ca. 70 pers som dansade dansen upprepade gånger. På min 23-årsdag kiddnappades vi och åkte i bil med ögonbindel (inlindade i toapapper) och blev lämnade i Gottsunda C med uppdrag; att sjunga bä-bä-vita-lamm med minst 6 okända personer samtidigt och att bygga en mänsklig pyramid, efter det följde vi en karta, lekte roliga lekar med dem och de bjöd på god italiensk middag, innan vi gick ut på Kåren, det var en jätterolig dag och natt. Grillkväll och dagsfika hade vi även med faddrar och klassen, det var mysigt med prat, lekar, dansen och gott!

Svampbob klättrar i trappor en vanlig skoldag

Blev kidnappad, lämnad i Gottsunda, sjöng Bä Bä Vita Lamm, byggde pyramid, som mumier

Efter lekar, en trevlig middag och när det började bli dags för kåren

En kul kväll med höga stämmor för Sörmland, första sittningen någonsin och kårens släpp

Markus var och hälsade på en helg, det var superkul! Vi såg Apornas Planet 2 på bio, promenerade i stan längs med ån och såg Domkyrkan, tittade på Under The Dome, spelade kort och andra spel. Pernilla & Robert kom förbi på mini-brunch dagen efter, det var trevligt.

Markus på besök, så trevligt sällskap i Uppsala

Lyxade med godis, chips och cider, kortspel, frågespel och Sverigespelet

Djurabstinens har jag haft ett bra tag. Därför har det varit extra underbart att få komma ut på studiebesök på olika gårdar för att se bondgårdar med fina kor, grisar och får. Mindre roligt var det att man inte fick röra dem, men den tiden skulle komma med våra två efterlängtade praktikeftermiddagar, när vi var indelade i grupper och samåkte ut till Lövsta. Var på Gris-stallarna en eftermiddag och Ko-stallarna en eftermiddag. Känner mig väldigt kluven där, blir så himla glad och upprymd av att få vara nära/med djur, har bla. fått hålla i smågrisar och vägt dem, matat en 3 h gammal kalv, kossor är så goa, och har blivit buffad av en massa stora slaktgrisar som gillade att slicka/tugga på ens skor och byxor, samtidigt som jag blir ledsen över att se hur vi behandlar djur som produkter/varor och inte som levande kännande varelser. Massproduktionen som sker är inget annat än spårad. Jag mår illa av att se mjölkningsroboten och grisar som går på ett betonggolv som inte är större än ett badrum. Och att jag är en del av orsaken till att det är så. Har även fått se djur som får ha det väldigt bra under en del av året, en gård lät sina grisar gå på ängar/åkrar (vilket var som himlen i jämförelse med det jag sett innan och överallt annars) samtidigt var deras innedel inget att hurra över, extremt dålig luft och mörkt, många djur på liten yta. Bregott reklamen verkar inte existera. Att Sverige är 1 av 4 länder i världen som har någorlunda djurskyddslagar är skrämmande. När det finns tydliga brister här, hur tusan ser då allt man inte ser utomlands ut... Hur som helst, de här djuren är verkligen underbara. Har fallit för dem. Kan inte förstå mig på tiden då jag bara kunde tänka mig att arbeta med/studera om sällskapsdjur. Drömmen har alltid varit att plugga djursjukvård, men det här känns mycket kul också. Idag känner jag att jag vill lära mig allt om alla djur: sällskaps-, bondgårds- och exotiska djur, och skulle vara extremt lycklig över att få arbeta med något som rör djur, det behöver inte vara praktiskt även om det såklart skulle vara kul och givande. I december var jag även på slakteri-studiebesök, vilket innebär att jag nu har sett hela kedjan från unga djur på gård till packetering av fläskfilé.

Vi fick väga de små och charmiga smågrisarna, kolla kön och räkna deras spenar i tur och ordning

Tillsammans med en av de underbara små trollen

Saras uppdrag: få in och väga slaktgrisar i metallbur. Grisuppdrag: äta upp/tvätta Saras stövlar.

En stor nyfiken sugga med sina kultingar säger hejsan

En mycket söt, smal och inte alls gammal kalv på vingliga ben

Hur uppbundna kor spenderar största delen av sin livstid...

Hej på dig också fina kossa som jag inte fick röra

Här fick vi vara med och valla får som hade varit busiga och rymt genom ett trasigt staket

Inte alls gamla, och otroligt söta kultingar, när det blev dags att dia

Ännu yngre småttingar har det mysigt i värmen med syskonen

Plugg på universitet skiljer sig mycket från gymnasiet. På ett sätt är det friare, det kan vara en del självstudier, ibland fm eller em, och emellanåt hela dagar. Föreläsningar är 3 h och ibland 2 per dag, men ofta inte obligatoriska. Det är skönt att endast läsa en eller två kurser i taget jämfört med på gymnasiet. Skolan är väldigt bra, känns proffsig och inriktad, med mycket forskare och inflytande. Berör viktiga ämnen som borde uppmärksammas mer. Djur-centrumet är nybyggt och mycket fräscht, finns i övrigt bra lokaler att vistas i gamla byggnaden också, som biblioteket, bra restauranger och cafér för lunch och skolan är mysigt belagd ute i ingenstans nästan, trevliga labb-salar, amfiteater, mm. Kåren får vi inte glömma och alla gräsplättar plus små dammar.

Men oktober å nov å december är så grå
Under den första terminens månader hade vi introkursen agronom - husdjur och etologin, även matematik och statistik. Husdjurskursen var väldigt intressant. Etologin likaså. Matematiken har inte känts så rolig, men känner att jag förstår vissa bitar nu och det är kul att ha lärt sig, att ha fått repetera matematiken, men nu är jag klar med det, himla skönt. Föreläsningar, gruppövningar, projektarbeten och lektioner fyllde ut första terminen. Simmade mycket i Gottsunda, riktigt härlig träning. De enda nackdelarna är kloret, och jag saknar att kunna ha musik, ibland är det skönt med tystnaden, men musik kan vara bra träningsmotivation. Har gått många promenader i bostadsområdet, väldigt fint och lantligt, mycket fält, skog och åkrar. Pluggat en hel del. Varit på Maxi och McDonalds med Evelina några gånger. Köpte japanskt med Mikaela i Sommarro. Ätit med och varit hos Ananai. Firade hennes födelsedag med hennes familj och Amalia. Sprungit på Carro, Ananai, Mathilda och Liv från gymnasiet mycket i skolan också, kul att se dem.
Födelsedagsfirande med god mat och tårta hos Ananai & Alex

Var på första pub-rundan på en mängd nationer med några från klassen, Ananai, faddrar mf, vi fick uppdrag och fick se nästan alla nationer. Vi hade en halloween/thanksgiving kväll med klassen, hyrd lokal och god middag, efter det gick vi till BJ, jag och Mikaela promenerade hem från stan den natten. Har även varit där innan, vi var på Terassen några från klassen, träffade på några till, två av deras kompisar kom, sedan gick vi till BJ igen och träffade några jag och Eve träffat på Kåren innan, det var en rolig natt, där träffade vi även på Soran Ismail.

En kväll på BJ's när vi även fick syn på Soran Ismail
Middag i hyrd lokal följt av utgång med en stor del av klassen
En kväll på BJ efter utklädnadsmiddag med klassen

Lycklig på landet, på första studiebesöket hos mjölkkor på en konventionell gård
Varannan vatten ser faddrarna till
Svårt att vara annat än glad när man under praktiken får spendera tid med fina griskultingar

Testade go-kart för första gången med Denise, Mikaela, Filip och Andreas från klassen plus några till, jag och Mikaela var lite vilse på vägen dit, det var kul att köra. Senare på kvällen (eller ja här i Uppsala är det kl: 18) åkte vi på två förfester. Efter det var det roliga statyer och stjärnklart på väg till kåren vid skolan, dit Maria kom också, vi pratade och dansade, det var examensbalens eftersläpp. Det blev en lång dag+natt. Go-kart var på något konstigt sätt ansträngande xD och efter två förfester och kåren var vi (Mikaela, Filip, Maria, jag) i Flogsta, pratade, gissade låtar och åt frukost. Jag och Mikaela promenerade hem därifrån och kom hem kl: 07. Dagen innan det var jag, Mikaela och Denise på Musikhjälpen och såg John De Sohn. Var även på sittning nr. 3, fördrink med Klara, middagen och sedan eftersläpp på Kåren med några till från klassen. Varit hemma i Stockholm under en del helger; gått promenader bl.a. runt Trekanten och vid Vinterviken med mamma, vi har spelat spel allihopa och sett filmer, sett rysare med pappa, varit på barnkalas hos kusinbarnen, ätit gott, var hos Veronica från jobbet på hennes släktmiddag med Jennifer och Ebba, varit hos farmor och Bibbi, träffat Sofia, Hanna, Sanna, och Jennie. Åkte till Gävle från Uppsala och hälsade på mormor en eftermiddag, pratade och åt gott.

Jag och Denise i väntan på att få köra gokart

Mikaela och jag i väntan på vår tur att få köra gokart
En bild från tidigare år på statyerna och konserthuset från Bolougnerskogen i Gävle

Det var helt underbart att ta jullov. Pluggade väldigt mycket matte, men kunde sova ut på morgonen, umgås och vara hemma i Stockholm. Julafton firade vi hemma hos oss, det var väldigt mysigt och gott med mycket mat. Var i Gävle hos mormor några dagar, umgicks, åt gott, var på stan och såg ståtliga bocken. Nyår firades över en natt i Uppsala med Ananai, Alex, Amalia, Tina, Brett, Emelie, Pontus, bilade upp med Amalia och Tina, vi alla möttes upp, handlade och lagade middag, gick promenad på stan längs med ån och var inne i Domkyrkan för första gången, spelade ett kombinerat charad- och gissa-ord-lek-spel. Runt tolvslaget gick vi alla ut och sjöng in det nya året med Firework, en del raketer och vi andra höll oss till tomebloss, vi dansade några timmar innan det blev dags för sömn. Dagen efter bilade vi tillbaka till Stockholm och spenderade resten av lovet och början av det nya året där :)
Vi hade turen att få se bocken som inte hade brunnit ner ännu
Vinterfint i Uppis, vid ån med Domkyrkan i bakgrunden

"Baby you're a firework, come on let your colours burst, as you shoot across the sky"
Fjärde advent firades med mamma, pappa, Markus och god mat

2014 har varit ett fint år med familjen, släktingar och vänner. Nu har snart halva 2015 gått, otroligt vad tiden går fort. Har hittills varit ett härligt år. Ser enormt mycket fram emot USA med familjen i sommar, släktträff i Gävle, Grekland med tjejerna, och att bara få njuta av svensk sommar ute i trädgården och äta grillad mat. Det känns inte som det men det är riktigt nära nu, redan efter i mitten på maj. Hoppas på fortsatt glatt 2015.

Mycket-skönt-med-vardagar-utan-skola

Publicerad 2015-05-21 21:37:00 i Allmänt,

Tog några dagar off och tentapluggade i Stockholm. Åt middag alla fyra, såg en Stephen King-rysare med pappa, många Game of Thrones med Markus, såg Robinson, gick promenad runt Långsjön. Idag lånade jag bilen tillbaka till Uppsala, köpte jordgubbar och ett överdragsskydd till sängen, var i skolan, gick en promenad i sommarvädret som kom efter spöregnet, pratade med Elise och fick träffa söta valpen, stekte pannkakor som jag åt med jordgubbarna, har sett klart Som man bäddar och nu kollar jag Studentfesten på Netflix. Imorgon har vi heldag med gruppdiskussion och redovisning.

Umeå 15/5-17/5

Publicerad 2015-05-21 21:31:49 i Allmänt,

Fredag
Åkte pendeltåget till Arlanda och flög med SAS till Umeå, tog bussen och Lisa mötte mig vid hållplatsen, vi gick hem till hennes korridor, lämnade mina saker, vi pratade ett tag innan vi gick promenad runt i Uni-området, vi handlade på ica och bakade pizza, pratade och tittade lite på tv, kl: 22 åkte vi in till stan, satt på en restaurang & bar: Lottas och pratade till halvett innan vi tog bussen hem.
Lördag
Åt frukost innan promenad in till stan, fint längs med Ume-älven, en jätteklädnypa i gräset, vi gick in på bildmuseum med olika utställningar och fin utsikt, fick se en hel del björkar, fikapaus med vattenutsikt och kunde gå upp på ett tak med utsikt, var på Åhlens, och promenerade sedan till Toughest, de vi såg kämpade rejält, verkade kul, måste kännas bra att klara, efter det åt vi mjukglass i solen och tog bussen till korridoren, handlade och åt tacos, runt 22 åkte vi in till stan, satt på Pipes där en tjej sjöng live, sedan ställde vi oss i kön till båten, men det blev till stället Rex istället som verkade roligare, det var lång kö där också när vi kom tillbaka dit, sedan åkte vi hem strax innan två.

Söndag
Vi sov ut, pratade och åt frukost, gick en promenad och sa hejdå efter en trevlig helg i Umeå, roligt att träffa Lisa en längre tid efter att det blivit så långt mellan gångerna, kul att se Umeå (aldrig varit så högt upp i Sverige förut) och skönt med en pluggfri helg till!

Glad helg

Publicerad 2015-05-12 19:36:00 i Allmänt,

9/5
Pratade med lägenhetskompis på förmiddagen, innan jag åkte till pendeln som jag missade eftersom hållplatserna var avstängda för något race, så passade på att äta lunch på min favoritgrill vid centralen. Hamburgare, pommes med krydda och sprite i solen. Åkte till Stockholm, kul att se mam, pap, Mar igen! Tog bussen till Heron med Markus, vi köpte chips, såg bion Big Game som var väldigt bra actionfilm, och efter åt vi pop-corn och laxen på Oleary's kl: 20. Det var gott! Efter det åkte vi buss hem igen och vi alla såg Smartare än en Femteklassare.
10/5
Åkte till Hemmakväll med Markus och köpte ett lass godis, efter det åkte vi till farmor och Bibbi, pratade, löste korsord och tittade på hockey. Vi åt god torsk hemma och på kvällen såg jag klart säsong 1 av Game of Thrones med Mackan, riktigt bra serie.

SITTNING

Publicerad 2015-05-11 22:01:00 i Allmänt,

8/5
Vi hade halvklass med räknestuga, men pga sittningen blir det med andra halvan på måndagen istället. Gick en promenad, skrev på en utav labbrapporterna. Strax efter 16 gick jag över gatan på förfest med några stycken från klassen. Vi + några till gick sedan utklädda (Astrid Lindgren - tema) i samlad trupp till loftet där det var dags för vårterminens första sittning (för min del) och programfest från kl: 18. Jag var Klang från Pippi Långstrump.

Det började med välkomstdrink och mingel ett tag innan alla hittade sina platser. Satt vid bord 1 med 2 st från klassen, 2 st från fjärde året och 2 bygg-teknologer. Rödbetor och feta till förrätt, fläskfilé med potatisgratäng var huvudrätten och panacotta med jordgubbstäcke serverades till efterrätt. Snaps, vin, vatten, öl och cider fick vi även. Det pratades om allas program, boenden, utklädnader mm. Det var trevligt!!

En hel del sånger sjöngs. Vi hade spex på scenen och sjöng en sång för teknologerna, och tvärtom. Det skrevs i sångböcker och vi sjöng med sockerbitar under läppen plus åt nåt bubbelpulver som hoppade runt i munnen och gjorde tungan blå. Kl: 22 gick alla vidare till kåren. Vi hamnade långt fram i kön så det var skönt; vi dansade, drack drink, satt och snackade. Strax före 02 gick jag hem, skönt att ha nära!
En del av bilderna är lånade från klasskamrater.

Bra början på rummet

Publicerad 2015-05-11 21:50:00 i Allmänt,

En Ikea-byrå jag vill ha saknas, lampan ska hängas upp lite högre, planerar även att köpa en soffa lite längre fram, börjar bli tröttsamt att sitta på trästol hela tiden :P och fler ramar ska upp på väggar och i fönstret, vill även ha en stor spegel, men det får bli nästa år kanske om ekonomin tillåter :) En klocka, ett nattduksbord och ett överkast vore också på sin plats. Gardiner/rullgardin vore bra för sömnen, men är på ett sätt bra att bli väckt tidigt av ljuset också :D Hur som helst är jag jättenöjd med rummet hittills, det känns hemtrevligt och har det jag behöver!

Hunddejt ~ Ikea ~ Buttericks ~ lunch i solen

Publicerad 2015-05-11 21:47:32 i Allmänt,

5/5 ~ Hade lyxen att ha hemstudiedag både tisdag och onsdag. Gosade med Doris på förmiddagen, hon är himla glad och kelig. Träffade Ananai och Mathilda plus deras vovvar kl: 13. Vi var hos Ananai först, åt hembakt majsbröd och pratade, sedan gick vi en promenad och hundarna badade i dammen, såg så gulligt och roligt ut.
6/5 ~ Efter lunch promenerade jag hela vägen hemifrån till Boländerna, var på Ikea där jag köpte kökshanddukar, badrumshandduk, en ram, lampskärm, glödlampor, två till skålar och två större glas mm. Tänkte vara Pippi eller något skoj men hittade inget bra, så köpte en kofta på H&M och en slips på Buttericks istället till fredagens utklädnad. Lagade matlådor och packade upp resten av flyttlådornas innehåll.
7/5 ~ Heldag med gruppdiskussion, vi satt i biblioteket och diskuterade/läste/svarade på lärandemål, följt av matlåda i sommarvädret på lunchen ute vid amfiteatern. Efter det gick vi igenom och fick frågor att besvara inom gruppen. Var på ikea igen efter skolan; köpte lampsladd som saknades och handlade mat på coop där. Köpte även Napoleon-bakelse för att fira tentan.

En helg i Sundsvall

Publicerad 2015-05-05 20:50:00 i Allmänt,

Fre 1/5
Blev upphämtad av pappa, mamma, Markus här i Uppsala på förmiddagen. Mamma och Markus fick se lägenheten också. Vi åkte till Gävle där vi åt köttfärspaj till lunch innan mormor följde med vidare mot Sundsvall och där fick vi inviga nya bron med bilen över. Mycket mysiga sjöar och skog på vägen, fint uppåt när det inte är lika plant. Det var lite kyligt, men fint väder. Vi spelade warszawa, fotbollskricket, kubb, flaggan och sällskapsspel som Partaj, Med Andra Ord, Cluedo mm. Så himla kul att se alla igen!
Lör 2/5
Tyvärr dåligt väder, men vi var ute en stund ändå och körde Warsava, spelade spel gjorde vi och sedan åkte vi in på stan, gick runt och tittade, vi fikade hemma och när Lisa kom hem gick vi till Tunet och spelade fotbollsmatch. På kvällen spelade vi kort, Monopol, Så Det Kan Låta och några andra sällskapsspel.
Sön 3/5
Fint väder, blå himmel + sol. Frukost och umgås lite sedan åkte vi iväg till Lisas konfirmation kl 11, det var fint att se. Efter god lunch och fika satte vi oss i bilen igen, första stoppet Gävle följt av andra stoppet Uppis, vi åt på McD där, sedan hoppade jag av hemma och min rummis med föräldrar och vovve var där. Skrev på labbrapporten hela kvällen och fick svar på tentan, klarade den! Riktigt skönt, inget 2 extra veckor i Uppis i juni för att skriva tenta. Nu håller jag tummarna och ska göra mitt bästa för att klara sista biokemitentan och slippa omtentan i augusti.
Haft en toppenhelg och imorgon är det dags för måndag igen, med excell-dataövning i enzymkinetik.

Skvalborg Kvalborg Valborg

Publicerad 2015-05-05 11:07:26 i Allmänt,

Skvalis 28/4
Heldag med labb, kemi enzym kinetik, med Denise.
Lunch ute i solen med Den, Alm, Veron.
Köpa mat och dricka i Gottsunda, glömde legget fick gå två vändor :P
Skulle ha gått på grillning, men gick hem pluggade lite, åt och sov tidigt.

Kvalis 29/4
Återigen härlig ledighet.
Var i Gottsunda igen och handlade mer mat.
Gick ut i härliga spöregnet, skulle grilla med klassen, hämtade först Denise och sen Mikaela med paraply, vi såg en hel regnbåge.
Först var vi inomhus hos Emma bakom där jag bor, det klarnade upp ganska snart.
Vi gick ut och satte oss på grillsplatsen, åt och drack och grillade, åt kyckling och grönsaker, min blivande rummis och vovven kom förbi, låste upp och hjälpte dem in med lite grejer.
Gick tillbaka till klassen sen och vi gick vidare till två lägenhetsfester här borta, sprang på Anani och hennes kompisar på samma plats.
Runt 22 åkte vi in till stan, vi gick till etage först allihopa, roligt karaokeställe, sen gick jag, Mik och Deni till saluhallen för John de Sohn!!! En fadder och två till från klassen var där.
Åkte hem halvtre och sov.

Valis 30/4
Gick upp kl 08:30, skyndade och kom in till stan kvart över nio, vi vandrade jag Mik Ebb och mötte Den och hennes kille, vi såg Forsränningen till 11, sen åkte vi hem igen.
Inga bussar gick där så vandrade till en hållplats utanför stan och fick äntligen gå på.
Försökte sova men gick inte.. De flyttade in, pratade med dem.
Åt lite. Vilade. Pluggade lite. Bytte om.
Runt halvfem träffades vi igen för häng i Ekonomikum med Eve och hennes kompisar.
Solen sken på oss nu. Vi satt där två-tre timmar.
Och gick sedan till Terassen för god middag som avslut.
Kom hem halvelva, skulle gått till kåren eller sett film men var trött och somnade.

Finalborg
Upp i god tid och mot först Gävle och sedan Sundsvall.

Pluggfri helg

Publicerad 2015-05-05 10:43:00 i Allmänt,

Fredagsmys med godis och flera Game of thrones-avsnitt med Mackan. (24/4)
Lördagsfest i form av inflyttning, hos Carro och Ali, med tårta, bål, trevligt prat med flera jag inte sett på länge och sedan åkte vi till Scandic vid Centralen. Gammal bild från maskeradinflyttningsfest. (25/4)

Söndagslugn, promenad till Hornstull för Loopen med Sanna och Hanna. (26/4)

Flytt, Ikea, tenta, ån-mys, vovvepromenad, Ikea, körsbärsträd

Publicerad 2015-05-05 10:36:00 i Allmänt,

20/4 - Efter helgen i Stockholm åkte jag och pappa en miniroadtrip tillbaka till Uppsala med alla saker och möbler, lassade in allt, och åkte till Ikea där jag köpte en svart stol, dyna, tallrikar, bestick, kastrull och annat välbehövligt. Det var lugnt där så kul att gå på Ikea och det var jätteskönt att få hit allt. Städade i ordning litegrann och tentapluggade det sista, innan det blev dags för att blåsa upp luftmadrassen.
21/4 - Biologitentan 9-14 kändes helt okej, gick hem efter och åkte in till stan för äta lunch med tjejerna vid 15-tiden (M, E, D, E) på Storkens takservering, firade med gräddig varm choklad och toast, följt av glass, cider och fågelskådning i solen vid ån.

22/4 - Gick på promenad med Ananai, finns riktigt fina promenadstråk i området efter skolan, skogspromenad med en del vatten, skogsspår och ramper, det var härligt i fint väder.

23/4 - Hade gruppdiskussion med nya gruppen för mat (biokemimomentet) med Mart, Kat, Eve, Agn, och Ida, på lunchen åt vi tsm innan vi gick en hundpromenad runt området.
24/4 - Pappa kom till Uppsala och vi var på Ikea, köpte en egen 1,20 säng, började bli trött på luftmadrassen, det blev problematiskt när vi inte trodde att den skulle gå in i bilen men vi hade tur och den gick in precis, sedan åkte vi till Jysk också! Såg Micke och Veronica på kvällen med mamma och pappa, tycker filmen var helt okej, smårolig här och där, fina vyer.
25/5 - Åkte in till stan med mamma, vi gick en kort promenad, tittade i några affärer och såg vackra körsbärsträden i Kungsträdgården. Tyvärr mulet, men ändå himla fint. Vi fikade gott i Kulturhuset innan vi handlade i Liljeholmen och åkte hemåt.

I mitten på april

Publicerad 2015-05-05 10:16:20 i Allmänt,

Mån 13/4 - var det stora förseningar i trafiken, missade det mesta av gruppdiskussionen, men vi blev klara tidigare och satt ute och gick igenom det och lekte med Felicias två fina hundar och otroligt söta bordercollievalp, åt lunch, pratade om husdjur mestadels hundar och råttor (drömde att jag skaffade hajar, hund och katt två kommande nätterna haha), njöt av solen, pratade genetik och alleler, vi köpte glass och satt på bänken vid Syltan, vi gick en promenad längs med gräsplätten och rundade dammen, sedan hade vi genomgång på allt, även den slutade tidigare. Snackade lite med Mikaela och Eve, innan jag åkte mot stan för att åka tillbaka hem!
Tors 16/4 - labb med Denise protein rening och köpte dammsugare på Mediamarkt.
Fre 17/4 - upp och plugga i skolan med Mika, Ebb, Anna-K och Wilhe. Efter såg jag Lejonkungen, städade korridorsrummet och gick några vändor till en jättefin och renoverad lägenhet precis vid skolan!
18/4 - pluggade, var på hemmakväll och i Fruängen på Systemet och i mataffären, vi åt från pizzerian, såg Game of Thrones med Mackan och smartare än en femteklassare.

Våren närmar sig veckan efter lovet

Publicerad 2015-05-05 10:04:48 i Allmänt,

Idag 26/3 var en härlig dag, vädermässigt och överlag. Såg Mulan och pluggade på förmiddagen. I skolan hade vi veckans dataövning; var med Eve, vi gjorde SNP och micro.. för att undersöka faderskap och det lät som bingolotto när vi rabblade stallion 1 2 3, fual och mare var och en för allel 1 o 2 i tur och ordning. Efter skolan åkte jag pendeln med Veronica hem till Stockholm. Hemma åt vi kycklinggryta och såg nya Robinsson med Markus. Mamma hade köpt bakelser från Älvsjö konditori, riktigt gott!
Tidigare den veckan var det dags för inflyttning i tillfälliga korridorsrummet under stambytet, fick skjuts av mamma till stationen, var i skolan först och efter gick jag och hämtade nyckeln, det var skitigt så åkte in på stan, det var så skönt i solen, satt vid ån och bara njöt, gick promenad längs någon timme och kollade i någon affär, köpte en kudde i Ohlssons tyghandel. Såg att det fanns en kilroy mitt i Uppsala, gick dit och pratade med dem litegrann. Fikade på cafét vid ån och åt pizza på Rififi. Handlade mat, lite basgrejer och ajax. Kom hem runt 19-20, dessade lägenheten, torkade hela golvet med en trasa. Duschade och sov som en stock till kl 08 morgonen efter. Lägenheten var väldigt fin annars, planlösningen och med flera fönster, skönt med egen toa och dusch någon vecka.
Tisdag 7/4 kl. 13-16 hade vi dataövning i genetik, om olika sjukdomar, alleler, djurraser, avläsning i OMIA mm. Gruppdiskussionsdag kl. 9-16 onsdagen 8/4, satt med Wilhe, Mari, Eweli, Veron, A-K -gruppen i bibblan och åkte till Gottsunda efter, handlade lite smått och hemma städade jag lite till, pluggade och tiden rann iväg --> sömn.
Torsdag 9/4 efter skolan, hade vi en till datalabb, i MVM huset, när vi räknade alleler och det lät som bingo, jag och Eve. Fredag, lördag, söndag 10/4-12/4: Mestadels tentaplugg. Såg filmen 'Min så kallade pappa' med mamma och pappa, gick en promenad med mamma vid Vinterviken, det var första dagen utan jacka, våren kom, och det var härligt med ett avbrott i plugget och att gå vid vattnet. Vi åt gott och jag tog det lugnt!

Påsklovet!!!!!!!

Publicerad 2015-05-05 09:54:00 i Allmänt,

Torsdag 26/3 - Flyttade lasset med pappa från Eriksberg till Sthlm, alla möbler och mina 100 påsar, fick med oss Lisas bokhylla och hämtade ett skrivbord, när vi hämtade skrivbordet blev det svårt att få plats och alla påsar åkte ut på gatan, såg kul ut, men med lite pussel gick det till sist, vi åt på McD på vägen hem, jordgubbscheese. Sara skriver inlägget, pappa skojar med Sara som vill skriva allt i bloggdagbok, och säger när hon är 80 kommer hon läsa jag åt pizza med Markus och vi såg den där deckaren, Deck? Beck? Lät roligt hihi.
Fredag 27/3 - Var hemma på dagen, plockade i ordning lite saker, pluggade och tog det lugnt. Runt 18-tiden kom jag fram till Jennie i Essinge, hennes lägenhet var fin och vi åt grönsaker, frukt, choklad och chips, drack vitt och rött vin, sedan fick vi springa till bussen och vi hamnade på Kristall, det var en trevlig kväll! Efter det åkte jag till Donken, Ralf, Rox, Haki, Lin, Bes, jobbade bland annat.
Lördag 28/3 - På morgonen gick jag till McD igen; prövade och hämtade kläder. Var hemma med mamma, pappa, Mackan på kvällen; åt middag, godis och såg nya Beck: Sjukhusmorden, den var bra och sista nya på ett tag.

Söndag 29/3 - Pluggade, vi åt middag och jag såg på Solsidan efter.

Måndag 30/3 - Åt brunch hos Sanna; scones och smoothie. Började se Tornados - en film med Markus, den var sisådär. "Det är ju andra personer" var en viktig notis.

Tisdag 31/3 - Gjorde ost och skinkpaj, pluggade, gick en promenad till Telefonplan och började se om hela Lord of the Rings trilogin med Markus.

Onsdag 1/4 - Pluggade, promenerade till coop, bakade paj, åt lax, såg Sagan om ringen och foto-programmet med Rheborg+Schyffert.

Torsdag 2/4 - Plugg, vila, musik, dator, promenad, såg andra Sagan om ringen.

Fredag 3/4 - Vi åkte mot Gävle till mormor på förmiddagen, väl framme packade vi upp, gick en promenad med mamma i Bolougnerskogen, det var lite kyligt men ändå härligt väder! Robert och Wanja kom, vi åt middag, pratade och spelade spel. Senare på kvällen kortspel och riktigt roliga + knasiga alternativ med Mackan.
Lördag 4/4 - Valbo och stan på dagen, vi var på Mediamarkt. Jag köpte tygskor, och 4 st 9-krs filmer. Spelade spel allihopa på kvällen, sen med mamma och sist var jag och Mackan kvar, eget spel med kort i pannan, utökat dam, mm. Jag, mamma och Markus sprang runt och försökte se blodröda månen, man såg skenet men det var för molnigt tyvärr. Sedan körde vi aerobics med benen rakt upp i vädret utanför porten till pappa kom och öppnade, så roligt! Undrar vad folk tänkt om de såg oss, haha. Pluggade lite. Vi åt middag och tårta, tittade på Smartare än en Femteklassare och såg tanten som vann potten. Jättemysigt påskfirande!
Söndag 5/4 - Åt frukost, packade ihop och kramades hejdå, vi stannade på Netonnet på vägen hem, pappa köpte en ny dator, och stopp på coop. Sedan åkte jag till farmor och Bibbi; spelade yatzy och såg Mrs Doubtfire. På kvällen såg jag och Markus 3:e Sagan om ringen - filmen.

Måndag 6/4 - Var hemma, tog det lugnt, såg Vem dömer Amy, pluggade och lyssnade på musik. Åt middag med M, P och M och såg klart tredje filmen. Sedan var det dags att åka tillbaka till Uppsala efter ett skönt och roligt påsklov.

Om

Min profilbild

Sara

Min vardag. Mina tankar. Mitt liv. Skriver om allt, inget och lite till. För att kunna se tillbaka och minnas mer.