Thisismylife.blogg.se

...........................................allt, inget och lite till.

Skiathos

Publicerad 2014-08-26 20:10:07 i Allmänt,

Jag och Amalia åkte 9/8-16/8 till Skiathos som var en otroligt vacker ö. Blev mycket positivt överraskad. Även om det fanns en del turister och ön verkar ha blivit mer känt sedan Mamma Mia-filmen, kändes allt väldigt grekiskt. I jämförelse med Rhodos och Kreta var det istället mycket grekiska turister på denna ö (inte bara massa svenskar) och inte en så stor del av Skiathos var bebygd, det var mycket orörd natur och staden var inte så stor. I stan kunde man gå på en shoppinggata och svänga av för att två minuter senare vara på helt öde fina riktigt grekiska gator.

Vädret hade vi tur med. Det hade varit åskskurar över hela Europa veckan innan. Vi fick en vecka full av solsken och blå himmel. Hotellet vi bodde på var mycket fräscht, personalen var jättegullig, rummen fina och mycket bra läge, vi hade även kylskåp och terass på rummet. Ariston blev vårat frukosthäng, ett bageri med jättegoda saker. Stranden närmast oss var vi på två gånger. Efter bara 10 minuters promenad var vi inne i centrala Skiathos. Busshållplatsen låg precis utanför hotellet.

Området vi bodde i utforskade vi till fots, vi vandrade shoppinggatan och i gamla stan. Affärerna hade öppet till 02:00 på kvällarna så efter middagen brukade vi gå och titta, för att sedan ta en glass eller drink någonstans, trappan med kuddar på var en klar favorit. Restauranger testade vi så många nya som möjligt. Prövade Kiwi-pizza. Åt massa souvlaki. Crepes. Glass. Bananasplit. Grekiska salladen var smaskig. Drinkarna var goda och fruktiga. Brödet på Ariston var gott och färskt och en bra start på dagen. Stranden vi bodde vid var fin med restauranger ovan, man såg söta små öar och så var det en klippa mitt i sanden. På udden ut från stan hittade vi trampolinen med otrolgit fint bad med utsikt över staden.

Från hamnen tog vi alla tre båtturer till Mamma Mia-ön Skopelos. Och ja vad ska man säga. KRISTALLKLART vatten. Såg seriöst ut som dricksvatten. Tror aldrig att jag har sett något liknande. Fina stenstränder omringade av i princip inget annat än berg och skog. Även här fanns inte mycket bebyggelse alls, staden var jättemysig och grekisk även den, ännu mindre tursitig. Andra öar vi besökte med båt var Alonissos och Tsougria, även de var mycket mysiga.

Vi åkte även till andra sidan av Skiathos med båt, då det inte gick några bussar. Vi hade planerat att vandra, men det var nästan 8 km enkel väg och galet varmt. Där besökte vi Lalaria, en stenstrand med såklart vatten omgiven av berg, det var så vackert. Även den gamla huvudstaden Kastro, vilket också var en klar favorit. Det var så himla vackert. Vi vandrade upp på berget och möttes av världens utsikt.

Onsdag även kallad lill-lördag åkte vi buss till Banana Beach. För Bananistas. Det var så roligt! Bra musik, glada människor, utomhus med utsikt över solnedgången, vattnet och små öar. Tidigare i veckan hade vi också varit på Banana, solade och badade med några greker från Aten. De var trevliga och kul att höra om deras jobb och sådär. Jag och Amalia åkte vattenskoter den dagen där, det var såååå roligt! Sista kvällen åt vi på en fin restaurang vid vattnet och gick därefter till Club Khalua som många hade pratat bra om, det var dock lite av en besvikelse, men kul ändå. Hade hellre gått på beachparty igen, men då fick vi testa det också i alla fall! En annan kväll hade vi bokat bord på ett tag med utsikt över staden och vattnet.

Ska ladda upp fler bilder sedan.

Super trouper lights are gonna find me. Shining like the sun. Smiling, having fun. Feeling like a number one.

And when you get the chance. You're the dancing queen, young and sweet, only seventeen. Dancin queen, feel the beat from the tambourine. You can dance, you can jive, having the time of your life.

I don't know how but I suddenly lose control. There's a fire within my soul. Just one look and I can hear a bell ring. One more look and I forget everything. Wooooah Mamma mia.