Thisismylife.blogg.se

...........................................allt, inget och lite till.

MU.

Publicerad 2014-09-25 11:03:16 i Allmänt,

22/9 - Vi hade möte med vår handledare om projektarbetet, diskuterade utkastet och våra idér. På eftermiddagen pluggade jag hemma, lagade mat och tittade på Dear John på Netflix.

23/9 - Hade först en föreläsning om mjölkkor, sedan om nötkött och avel på förmiddagen, följt av studiebesök hos mjölkkor på eftermiddagen. Gruppen jag var i fick åka till den konventionella gården. Det var fint och korna såg friska+fina ut, men det är jobbigt att se hur vi kan hålla våra djur. Den här bonden var i alla fall i full drift med att bygga en ny lada för lösdrift, så det blev man riktigt glad av!!! När man handlar och äter har jag aldrig tänkt så mycket på var allt kommer ifrån som nu. Det som är värst är att när de är uppbundna i kortbås kan de ofta inte röra sig mer än att flytta huvudet upp och ner, de kan stå och ligga ner, men inte klia sig eller röra sig. Under vintern är det hela deras liv. Hur kalvarna tas från kossorna är också jobbigt att höra om. Precis efter födseln eller dagen efter. De ska bara sätta igång mjölkningen åt oss människor. Sedan får mamman stå och råma och vilja ta sig till sin kalv som förs bort, medan vi ser på. Sedan står hon ofta fastbunden, mjölkas av maskiner 2 ggr/dag. 20 % av våra kossor har Mastit, juverinflammation, det är smärtsamt och mjölken går inte att använda. Tänker på all mjölk jag har druckit. Ska minska på det nu, till bara på helg och i matlagning. När jag ser det här söta ansiktet kan jag inte låta bli att tänka att om några år är det kanske honom/henne jag äter:


24/9 - På förmiddagen hade vi en intressant föreläsning om evolution och domesticering, sedan satt vi i gruppen med projektarbetet. Gick inte så bra med plugget hemma sedan. Åt pannkakor, snackade med Lisa och gick en lång promenad. Fick tips och funderar på att gå till studievägledare och det är möjligt att plocka ut dubbelexamen om jag läser till en eller två ekonomikurser på distans. Under en period ska det vara mindre att göra på utbildningen, tänkte att det säkert är värt det och lättare att få jobb sedan, men vi får se!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sara

Min vardag. Mina tankar. Mitt liv. Skriver om allt, inget och lite till. För att kunna se tillbaka och minnas mer.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela