Thisismylife.blogg.se

...........................................allt, inget och lite till.

Studentlivet börjar NU.

Publicerad 2014-09-01 22:34:18 i Allmänt,

Hoppar hej vilt och har nästan hela tiden skrivit allt i efterhand. MEN idag ska jag skriva om just IDAG, 1/9-14. Fast först igår (haha): Mamma och pappa åkte med mig hit till Uppsala, vi fikade gott och bar upp alla grejer :) Träffade Lisa som är jättegullig och får mig att känna mig som hemma (nu har det bara gått två dagar, men tror inte att det skulle kunna ha varit bättre). Packade upp allt och gick till affären för att få hem lite mer mat. Till 20:30 var jag framme hos Ananai och Alex där jag sov första natten :) 

Nu har jag alltså flyttat till Uppsala och sitter på mitt nya rum och skriver. Det känns ännu overkligt, även om det är jättespännande och ska bli roligt!!! Jag hoppas att jag kommer att trivas med allt. Jag gillar Uppsala, det är mysigt och fint, och för mig är det garanterat rätt stad att vara student i. Alla gånger jag har kommit till Uppis med pendeln och gått under tunnel och kommit ut vid centralen har jag haft ett leende på läpparna. Löjligt, men sant. Därför är jag glad att Animal Science finns just här.

Villan i Älvsjö kommer alltid att vara hemma; där jag har växt upp och bott i mer än 22 år.  Kan se framför mig hur jag i framtiden åka förbi där när mamma och pappa har sålt huset och tänker tillbaka, visar ev. barn var jag växte upp :) Har haft i princip noll tid att tänka det här dygnet, men längtar redan efter att få se mamma, pappa och Markus igen, kommer att sakna dem, släktingar (samtidigt som jag är glad för att jag har närmre till Gävle och Sundsvall), vänner, och min säng är jag ganska säker på kommer att fattas. 

Stockholm kommer jag också att sakna har jag insett. Stockholm är fint. Stockholm är hemma för mig och kommer alltid att vara det. Allt finns i Stockholm. För att jämföra med här idag så är Stockholm är guld när det gäller förbindelser och att ta sig runt. Här måste jag byta buss för att inte åka en alls lång sträcka innan och efter vissa tider på vardagar, på helger är det alltid byten, oooooch sämst av allt är att de slutar gå efter tolv även på helger (ganska säker). Synd när man inte har taxi-ekonomi. Klagar inte, det är bara lite roligt för har nog aldrig riktigt uppskattat saker med Sthlm som jag borde. PLUS att jag är superdupermegatrött just nu, kan vara därför jag blev irriterad när jag bara ville heeeem och äta mig pigg.

Hur som helst tillbaka till Studentlivet i Uppsala. Nu har jag redan skrivit en hel uppsats/bok/novell, men åter till IDAG. Och då menar jag SMÅTTINGENS (min) första dag på Universitetet. Gick upp lite efter 07 och Ananai visade mig till aulan. Lyssnade på presentationer och introduktion/genomgång av olika personer. Sedan var det upprop i enskilda salar klassvis. Tillbaka till aulan för mer sitta och lyssna. Vi åt lunch ute i gräset, solen tittade fram och vi lekte namnlekar med faddrarna. Faddrarna presenterade sig också i aulan innan. Sedan var det dags för tenta, gillade allas reaktion/rädsla (inklusive min) och det tog ett tag med tentapappret framför sig + de stränga/strikta tentavakterna som gick runt, innan vi förstod att det bara var ploj. Detta resulterade istället i att tentorna kastades åt sidan och en film där mästarna/kommendörerna med så roliga utklädnader presenterades en efter en och bildade en armé. De klampade sedan in i aulan.

Där började nollningen. Vi fick följa med till gräsplätten. Stå på led med klasskyltarna. Vi fick kepsar som vi måste ha hela tiden. Deras order ska följas och man ska hälsa på ett visst sätt. De ville höra hälsningen tusen gånger, sedan fick vi hoppa på ett ben, bilda tunnel, ställa oss i ordning efter olika order etc. Det var roligt. Halva skolan satt ute och tittade på också. Det var lite sånna saker. Sedan gick vi på rundvandring med faddrarna i någon timme. Blev en fikapaus i mitten. Sprang på Mathilda och Liv från min gymnasieklass och en tjej som jobbade i djurhuset. Känns ändå lite roligt att veta om lite folk som redan pluggar där. Tillbaka på plätten fick vi leka kull, rödalyktanstopp och lite allt möjligt efter faddrarnas roliga regler. De visade också hur man gör äppelmos, med Thors klubba och Svampbob som kastar äpplen. Den synen var klockren och till för att få en tjej som hade sånt pokerface att röra sig eller skratta, men de lyckades inte, vi andra skrattade ju galet. 

Var kvar ett tag med en tjej innan jag tog bussen till stan och sedan bussen därifrån och hit. Har duschat och ätit tonfisk. Nu ska jag sova alldeles strax. Imorgon är en ny dag och nya tag. Mer nollning imorgon hela dagen, föreläsningar och allvaret börjar imorgon också. Det är lite roliga grejer på eftermiddagen och kvällen imorgon med. Nu är det dags att fixa lite smått inför morgondagen. Sedan SÖMN. Har varit en rolig dag. Hoppas att det fortsätter. Over & out. Kram.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sara

Min vardag. Mina tankar. Mitt liv. Skriver om allt, inget och lite till. För att kunna se tillbaka och minnas mer.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela